۱۴ اصول برتر سازمان

۱۴ اصول برتر سازمان
برخی از این اصول عبارتند از :
۱. اصل هدف : شرکت باید اهداف خاصی را برای دستیابی به این که دپارتمانهای مختلف باید کار کنند ، راهاندازی کند . یک هدف مشترک برای کسبوکار به عنوان یک کل و سازمان برای رسیدن به این هدف تنظیم شدهاست . در صورت عدم وجود یک هدف مشترک ، بخشهای مختلف اهداف خود را تعیین میکنند و امکان اهداف متناقض برای بخشهای مختلف وجود دارد . پس باید یک هدف برای سازمان وجود داشته باشد .
2- اصول تخصصی سازی : سازمان باید به گونهای راهاندازی شود که هر فرد باید براساس مهارت و صلاحیت خود یک وظیفه تعیین کند . فرد باید همان کار را ادامه دهد تا در کارش تخصص داشته باشد. این کار به افزایش میزان تولید کمک میکند .
۳. اصول هماهنگی : هماهنگی فعالیتهای مختلف یک اصل مهم سازمان است . باید یک سازمان برای هماهنگ کردن فعالیتهای بخشهای مختلف وجود داشته باشد . در غیاب هماهنگی ، امکان ایجاد اهداف مختلف توسط دپارتمانهای مختلف وجود دارد . هدف نهایی این نگرانی تنها در صورتی به دست میآید که هماهنگی مناسب برای فعالیتهای مختلف انجام شود .
۴. اصل اقتدار و مسیولیت : قدرت به سمت پایین در خط جریان مییابد . هر فرد قدرت لازم برای انجام کار را دارد . هر چند قدرت ممکن است محول شود اما مسیولیت با مردی است که کار را انجام دادهاست . اگر یکی از اعضای مافوق قدرت خود را به زیردستان خود تفویض کند ، از مسوولیت او مبرا نیست ، هر چند که تابع تسلیم مافوق خود میشود . این مسئولیت نمیتواند تحت هیچ شرایطی محول شود .
اکانت شما رایگان است ، در صورت تمایل برای دسترسی به ادامه این محتوا و عضویت در باشگاه مشتریان اکانت خود را ویژه نمایید . برای ارتقا اکانت کلیک کنید
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید