کار افرینی چیست؟

چراهای موفقيت
* چرا يک مدير از مدير ديگر موفق تر است؟
* چـرا يـک شـرکـت از شرکـت ديـگرعملـکـرد بهتردارد؟
* چرا يک سـازمان از سـازمان ديگر عملکرد بهتر دارد؟
* چــرا يـک کشــور از يـک کشـور ديگــر بـهتــر اسـت؟
کشوری توسعه يافته می باشد
اقتصاد موفق
شرکتهای موفق
چگونه می توان شرکتهای موفق را ايجاد کرد؟
۱) خالقين ايــن شرکتها چـه کسـانی هستند؟
۲) چگونه اين شرکتها با تغييرات محيط بين الملل خود را وفق می دهند؟
آیا توسعه کارآفرینی منجر به تغییر نظام پرورشی آموزش عالی می گردد؟
کلید واژه ها:
آموزش عالی : دانشجو – استاد – خانواده مدیریت آموزش عالی
موتور محرک : Driving Force
توسعه: رشد کمی و کیفی متغیر ها – چگونگی جبران عقب افتادگی- پرکردن شکاف ها
کارآفرینی: کسب و کار- نوآوری- رشد
سازمان – شرکت – کسب و کار
اصول توسعه کسب و کار
کسب و کار = دلالی , آقا زاده بودن, راحت طلب، ثروت باد آورده، سرمایه دار، زالوصفت نمی باشد.
پیامبر گرامی می فرماید: ا لکا سب و حبیب الله
توسعه فرهنگ کسب و کار: فرآیند آشنایی از کودکی درخانواده تا ورود به نهادهای کسب و کار
کسب و کار : آشنایی با نام شرکتها
آشنایی با نام محصول
نگاه کسب و کارانه: حساس شدن نسبت به محیط اطراف خود در زمینه کسب و کار انواع کسب وکار و محیط اطراف
تأثیر در فرد
مهارتهای کسب و کار:
پنج مهارت آینده ساز شهروند عضو جامعه اطلاعاتی
مهارت ۱: زبان انگلیسی
مهارت ۲: IT:اینترنت+ کامپیوتر+ E-Commerce
مهارت ۳: مدیریت : توان سرپرستی و اداره واحدها
مهارت ۴: بازاریابی : خرید و فروش و e-Marketing
مهارت ۵: اقتصادی مالی: هزینه منفعت کردن هرفعالیت
تأثیر در سازمان
ورود به عرصه جامعه اطلاعاتی
۱- اتوماسیون بیشتر اداری و ساختارهای سازمانی.
۲- اتوماسیون در خط تولید.
۳- تغییر جهت های استراتژیک و نوع بازی رقابتی.
تأثیر در کشور
ورود به عرصه جامعه اطلاعاتی
۱- استراتژی توسعه کشورها
۲- استراتژی توسعه استانها
۳- استراتژی توسعه دولت
۴- استراتژی توسعه دانشگاهها
۵- استراتژی توسعه آموزش و پرورش
کارآفرینی : تعریف (احمدپور ۱۹۹۹)
کارآفرین فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق ایجاد یک کسب و کار ( کسب و کار خانگی ، کسب و کار اینترنتی، کسب و کار فامیلی، کسب وکار کوچک و متوسط ….)
با بسیج منابع که توأم با مخاطره مالی ، اجتماعی آبرویی و حیثیتی می باشد محصول و خدمت جدید به بازار ارائه می نماید.
نکات مورد توجه در تعریف کارآفرینی:
۱- ایده و فکر جدید = خلاقیت
۲- ایجاد کسب و کار= چگونه طرح کسب وکار ( Bp ) و مراحل اجرا را طی کنیم. ( بسیج منابع و مخاطره یعنی چه
۳- محصول و قدمت جدید به بازار= نوآوری – بازار
آیا کارآفرین یک شغل است
مدیر- کارگر- سرمایه گذار- متخصص – کارشناس
کسی که در اطرافیان ما صاحب کارخانه باشد چه می نامیم؟ شغل او چیست؟
مالک- کارخانه دار- سرمایه دار- پولدار- اما کارآفرین نمی گوئیم.
طبق نظرآقای شومپیتر كارآفرين نيروي محركه وموتور توسعه اقتصادي مي باشد . وي مشخصهكارآفرين رانوآوري مي داندوفرايندكارآفريني را“تخريب خلاق“(Creative Destruction)مي نامد .
بعبارت ديگر ويژگي تعيين كننده در كارآفريني همانا انجام كارهاي جديد و يا ابداع روشهاي نوين در انجام كارهاي جاري است . روش نوين همان “ تخريب خلاق “ مي باشد . از نظروي نوآوري در هر يك از زمينه هاي ذيل كارآفريني محسوب مي شود .
– ارائه كالاي جديد
– ارائه روشي جديد در فرايند توليد
– گشايش بازاري تازه
– يافتن منابع جديد
– ايجاد هرگونه تشكيلات جديد در صنعت
نقش هاي كارآفرينان :
– عامل ايجاد و توزيع ثروت ؛ برانگيزنده توسعه اقتصادي جامعه يا به عبارتي موتور رشد و توسعه اقتصادي .
– عامل اشتغال زايي .
– عامل انتقال تكنولوژي .
– عامل ترغيب و تشويق سرمايه گذاري .
– عامل شناخت ؛ ايجاد و گسترش بازارهاي جديد .
– عامل تعادل در اقتصاد پويا .
- عامل تحول وتجديدحيات ملي ومحلي كارآفريني فراتر از شغل و حرفه است يك– شيوه زندگي است
- – عامل كاهش بوروكراسي اداري ( كاهش پشت ميزنشيني و مشوق عمل گرايي و … )
- – عامل نوآوري و روان كننده تغيير .
- – به عنوان يكي از عوامل توليدمثل زمين ؛ سرمايه ؛ انسان و …
- – عامل تحريك و تشويق حس رقابت .
- – عامل تحريك ؛ تركيب و مهيا كردن عوامل توليد .
- – عامل ساماندهي منابع و استفاده اثربخش از آنها .
- – عامل يكپارچگي و ارتباط بازارها .
- – عامل رفع خلل ؛ شكافها و تنگناهاي بازار و اجتماع .
- ۷ اصل موفقيت کارآفرينی :
- ۱- همگام بودن با تغييرات جهانی
- ۲- کسب و کار گرا بودن
- ۳- بازارگرا بودن
- ۴- مديريت استراتژيک
- ۵- دانايي – مديريت دانش
- ۶- نوآوری
- ۷- رشد
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید