کارکنان و اهمیت آنها در سازمانها

کارکنان : معنا ، ویژگیها و اهمیت
معنای استخدام :
نیروی انسانی تابع مدیریت سنتی جذب و انتخاب بهترین افراد و قرار دادن آنها در جایی است که تواناییها و مهارتهای آنها میتوانند به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرند و حفظ این افراد از طریق مشوقها , آموزش شغلی و برنامههای غنیسازی شغل به منظور دستیابی به اهداف فردی و سازمانی . این امر بر مدیریت منابع انسانی و مادی تاکید دارد .
نیروی انسانی تابعی از رابطه انسان در ساختار سازمانی با کارکنان شایسته است . استخدام در آن بخش از کارکرد مدیریت که با افراد در کار و ارتباط آنها در سازمان مرتبط است .
کارکنان ممکن است به عنوان ” عملکرد مدیریت ” تعریف شوند که مربوط به انتخاب ، توسعه ، حفظ و استفاده از نیروی انسانی مانند اهداف این سازمان از نظر اقتصادی و موثر است . اهداف کارمندان فردی سازمان تا بالاترین درجه ممکن انجام میشوند ، که در این فرآیند اهداف جامعه را بزرگ میکنند .”
به عبارت سادهتر ، عملکرد پرسنل به موارد زیر مربوط میشود :
الف) برنامهریزی نیروی انسانی .
ب) استخدام ، انتخاب و تعیین کارکنان در مکانهای مناسب و در زمان مناسب ، انجام کارهایی که منجر به سازمان ، کارمندان فردی و جامعه با دریافت حداکثری مزایای طولانیمدت میشود .
ج) آموزش و توسعه از طریق مشاوره و ارزیابی عملکرد .
د – رفاه کارمندان شامل ایمنی و سلامت ؛
ه) حفظ روابط سالم کار ؛
(f) خطمشی جبران مناسب ;
(g) حفظ نظم و انضباط موثر .
به طور کلی ، عملکرد نیروی انسانی توسط دپارتمان پرسنل یا دپارتمان منابع انسانی اداره میشود . سیاستهای پرسنل توسط اداره پرسنل برای دستیابی به حداکثر استفاده از پرسنل در این سازمان تدوین شدهاند .
این سیاستها و تصمیمات پرسنلی به طور مداوم با توجه به ملاحظات زیر تغییر میکنند :
۱. فشار اجتماعی و قانونی برای افزایش نسبت کارگران اقلیت بسیار بالا است .
۲. اقدام : برخی سازمانها موظف هستند ملاحظات ویژهای به اقلیتها از جمله کارگران زن بدهند تا تبعیض گذشته علیه آنها را جبران کنند . این امر ناشی از قیام ویژهای علیه جامعه و تجارت مرداست که در آن زنان و اقلیتها در سطح برابر رفتار نشده اند .
این اقدام ایجابی هم ممکن است نیازمند مشاغلی از پیش تعیینشده برای اقلیتها و زنان باشد .
۳. کارگران ایده موفقیت خود را تغییر میدهند .
۴. تعداد افرادی که دوست دارند فقط نیمهوقت کار کنند ، در حال افزایش است . حتی کارگران تماموقت در حال تلاش برای رسیدن به ساعات کاری کمتر هستند تا بتوانند اوقات فراغت بیشتری داشته باشند .
۵. سطح تحصیلات کل نیروی کار در حال افزایش است .
۶. یک تغییر به سمت شغلهای تخصصی بیشتر وجود دارد . به دلیل پیدایش مکانیزه و تخصص تکنولوژیکی و نوآوریهای تکنولوژیکی ، تعداد مشاغل غیر ماهر به طور مداوم در حال کاهش است و باعث افزایش مشاغل مهارتی شدهاست که نیازمند آموزش و پذیرش هستند.
۷. اتحادیههای کارگری در حال قویتر شدن و شدیدا ً حفاظت از نیروی کار هستند و در نتیجه سیاستهای مدیریت پرسنل تحتتاثیر اهداف و اهداف اتحادیه قرار میگیرند .
۸. تغییرات اجتماعی و تکنولوژیکی مداوم وجود دارد .
از آنجا که تعدادی از عوامل بر تدوین و اجرای سیاستهای پرسنل تاثیر میگذارند ، مهم است که این سیاستها براساس اصول صدا باشند که تضمین کند که حقوق و عدالت برای همه کارکنان داده شود ، ” یک روز منصفانه برای کار یک روز عادلانه اتخاذ میشود و فرصتهایی برای همه کارکنان برای رضایت شغلی و غنیسازی شغلی ارائه میشود .”
ویژگیهای کارکنان :
موارد زیر ویژگیها یا طبیعت یا ویژگیهای عملکرد پرسنل هستند :
۱. این یک تابع جهانی است . این مسئولیت هر مدیر است .
۲. این یک تابع پیوسته است که توسط هر مدیر انجام میشود تا عملکرد موفق بخش خود را تضمین کند و جانشینان خود را توسعه دهد . از آنجا که بکارگیری پرسنل یک تابع پیوسته است ، تحقق اهداف آن موثر خواهد بود .
۳. این یک فرآیند پویا و بیپایان است . با تغییراتی در اندازه و محیط سازمان ، تغییراتی در پرسنل صورت میگیرد .
۴. منابع انسانی انتظار دارند و سزاوار شان و منزلت هستند . بنابراین موفقیت عملکرد پرسنل در درگیر کردن هر فرد در سازمان در کار دستیابی به اهداف سازمانی است .
۵. این یک تابع دشوار با مشکلات اجتماعی ، فلسفی و روانشناسی است .
۶. کارکنان یک تابع مدیریتی هستند .
۷. در بخش الزامی از فرآیند مدیریت .
۸. کارکنان وظیفه فراگیر مدیریت هستند .
۹. کارکنان نگران استفاده بهینه از منابع انسانی هستند .
اهمیت کارکنان :
۱. عملکرد کارکنان به کشف صلاحیت و به دست آوردن پرسنل صلاحیت دار برای مشاغل مختلف در این سازمان کمک میکند .
۲. از آنجایی که شخص مناسب برای شغلهای مناسب استخدام میشود ، به حداکثر بهرهوری و عملکرد بالاتر منجر میشود .
۳. آن استفاده بهینه از منابع انسانی را ترویج میکند .
۴. آن رضایت شغلی و روحیه کارگران را از طریق پاداش کافی برای هر کار افزایش میدهد .
۵. از آنجا که نیروی انسانی به تضمین حداکثر استفاده از منابع انسانی کمک میکند ، هزینه نیروی کار در هر واحد یا تولید کاهش مییابد .
۶. آن تداوم و رشد سازمان را از طریق مدیران توسعه تضمین میکند .
۷. کمک میکند ، فعالیتهای تجاری در هر زمانی به علت کمبود کارگر صلاحیت دار یا بیش از حد کارگران مختل نمیشوند . زیرا آنها الزامات مناسب پرسنل را برای زمان حاضر و برای بلندمدت پیشبینی میکنند .
۸. این امر منجر به عملکرد کارآمد سازمان به دلیل برنامههای سیستماتیک برای انتخاب ، آموزش و ارزیابی کارکنان از طریق عملکرد مناسب پرسنل پرسنل میشود .
۹. استفاده از آخرین فنآوری را میتوان توسط فرد مناسب که در سازمان انتخاب شد بدست آورد .
۱۰. کارمندان اکنون شان نیروی کار را به رسمیت میشناسند ، در آنجا آگاهی از نقش انجام عملکرد پرسنل به خوبی وجود دارد ؛ مدیریت میتواند اهمیت آن را به توسعه منابع انسانی نشان دهد .
اصول استخدام :
اصول مربوط به ماهیت و هدف نیروی انسانی , انتخاب , آموزش و توسعه و ارزیابی مدیران در زیر آورده شدهاست :
* اصل هدف کارکنان :
هدف کارمند یابی افراد با مهارتهای مورد نیاز در سازمان و توسعه آنها به منابع سازمانی ارزشمند است . اجرای این اصل به تعهد مدیریت توسط افراد شایسته کمک میکند و در نتیجه موفقیت بلند مدت شرکت را تضمین میکند .
* اصل مسئولیت کارکنان :
مسئولیت برنامهریزی و اجرای کارآمد عملکرد کارکنان بر هر مدیر در تمامی سطوح سازمان بستگی دارد. برای موثر بودن , خدمات تخصصی پرسنل باید برای انجام مسئولیتهای کارکنان استفاده شود .
اصل برنامهریزی منابع انسانی :
در محیط پیچیده و پویا , برنامهریزی منابع انسانی تضمین میکند که سازمان منابع کافی از مدیران را دارا میباشد . برنامهریزی برای نیروی انسانی زمانی ضروری است که استعداد مدیریتی در وفور و یا در کمیابی باشد .
* اصول استخدام کارکنان :
برای دستیابی به هدف کارکنان , باید از منابع داخلی و خارجی استخدام نیز استفاده شود . هر چه سازمان متعهد به تضمین مدیریت کیفیت باشد , رقابت آزاد بین همه کاندیداها برای موقعیتهای مدیریتی بیشتر خواهد بود .
۱- اصل اهداف آموزش :
هرچه دقیقتر و دقیقتر اهداف آموزشی بیان شود , احتمال وقوع آنها بیشتر خواهد بود . نیازهای آموزشی باید برای مقولههای مختلف پرسنل بیان شوند . این امر میزان اثربخشی تلاشهای آموزشی را تضمین میکند .
اصول ارزیابی مدیریتی :
هرچه اهداف و فعالیتهای مدیریتی مورد نیاز مشخص شوند , ارزیابی مدیران در برابر این استانداردها دقیقتر است . این اصل نشان میدهد که ارزیابی عملکرد مدیریتی باید براساس معیارهای اهداف قابلشناسایی و ارزیابی مدیران به عنوان مدیر باشد .
نکات کلیدی سیاست کارکنان خوب :
۱. باید منافع هر دو کارفرما و هم کارمندان را در نظر بگیرید .
۲. آن باید مطابق با سیاستهای کلی پایه واحد باشد .
۳. این باید از هر نظر کامل باشد .
۴. باید ساده و دقیق باشد .
۵. آن باید به طور منطقی پایدار و ثابت باشد .
۶. باید انعطافپذیر باشد ، در رابطه با تغییرات در محیط .
۷. باید در برابر گرایشهای غالب در صنعت و جامعه پاسخگو باشد .
۸. باید تنوع در تواناییها ، علایق و نگرشهای کارکنان را مد نظر قرار دهد .
۹. آن باید به طور یکنواخت برای همه اعضای سازمان قابلاجرا باشد .
۱۰. باید به درستی با کسانی که در نظر گرفتهشده ، ارتباط داشته باشد .
۱۱. این کار باید برای کارمندان قابلقبول باشد .
فرآیند کارکنان :
فرآیند یا مراحلی که در عملکرد مدیریتی فرآیند استخدام اتخاذ میشوند .
این شامل مراحل متوالی زیر است :
تجزیه و تحلیل کار با تهیه شرح شغل , مشخصات شغلی و تحلیل شغل .
* برآورد نیاز نیروی انسانی ;
* استخدام واقعی :
این کار تمام منابع داخلی و خارجی را از جایی که پرسنل مورد نیاز استخدام میشوند , ارزیابی میکند .
انتخاب کارمند :
این گام حیاتی شامل استفاده از تکنیکهایی برای شناسایی و جداسازی افراد مناسب است – که در نهایت انتخاب میشوند .
زمانی که افراد مناسب استخدام شدهاند , آنها باید حفظ شوند تا مدت زیادی با سازمان بمانند . این مرحله به بررسی عواملی میپردازد که در حفظ نیروی کار تاثیرگذار هستند .
۱- آموزش و توسعه
این برنامه شامل تمام برنامههایی است که به رشد و توسعه پیوسته کارمندان کمک میکند .
۵. ارزیابی عملکرد و توسعه شغلی :
این مرحله شامل طراحی روشهایی است که در طول یک دوره زمانی عملکرد یک کارمند را قضاوت کنند و فرصتهایی برای کارمندان فراهم کنند تا مشاغل و استعدادهای مدیریتی خود را توسعه دهند .
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید