جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]

ورود

20 + دو =

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 09151120465 (ارتباط مستقیم با شما)
  • email info@dokhanian.ir
perm_identity
سبد خرید 0
  • علاقه مندی ها
  • ارتقا عضویت
  • وضعیت اکانت ویژه
0
بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]
perm_identity ورود و ثبت نام

وبلاگ

بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان بلاگ #مدیریت تغییر و مبانی سازمان اصول سازمان داری کارکنان و اهمیت آنها در سازمانها

کارکنان و اهمیت آنها در سازمانها

access_time2019/05/17
perm_identity ارسال شده توسط فریبرز دخانیان
folder_open اصول سازمان داری
visibility 688 بازدید

کارکنان : معنا ، ویژگی‌ها و اهمیت

معنای استخدام :

نیروی انسانی تابع مدیریت سنتی جذب و انتخاب بهترین افراد و قرار دادن آن‌ها در جایی است که توانایی‌ها و مهارت‌های آن‌ها می‌توانند به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرند و حفظ این افراد از طریق مشوق‌ها , آموزش شغلی و برنامه‌های غنی‌سازی شغل به منظور دستیابی به اهداف فردی و سازمانی . این امر بر مدیریت منابع انسانی و مادی تاکید دارد .

نیروی انسانی تابعی از رابطه انسان در ساختار سازمانی با کارکنان شایسته است . استخدام در آن بخش از کارکرد مدیریت که با افراد در کار و ارتباط آن‌ها در سازمان مرتبط است .

کارکنان ممکن است به عنوان ” عملکرد مدیریت ” تعریف شوند که مربوط به انتخاب ، توسعه ، حفظ و استفاده از نیروی انسانی مانند اهداف این سازمان از نظر اقتصادی و موثر است . اهداف کارمندان فردی سازمان تا بالاترین درجه ممکن انجام می‌شوند ، که در این فرآیند اهداف جامعه را بزرگ می‌کنند .”

به عبارت ساده‌تر ، عملکرد پرسنل به موارد زیر مربوط می‌شود :

الف) برنامه‌ریزی نیروی انسانی .

ب) استخدام ، انتخاب و تعیین کارکنان در مکان‌های مناسب و در زمان مناسب ، انجام کارهایی که منجر به سازمان ، کارمندان فردی و جامعه با دریافت حداکثری مزایای طولانی‌مدت می‌شود .

ج) آموزش و توسعه از طریق مشاوره و ارزیابی عملکرد .

د – رفاه کارمندان شامل ایمنی و سلامت ؛

ه) حفظ روابط سالم کار ؛

(f) خط‌مشی جبران مناسب ;

 (g) حفظ نظم و انضباط موثر .

به طور کلی ، عملکرد نیروی انسانی توسط دپارتمان پرسنل یا دپارتمان منابع انسانی اداره می‌شود . سیاست‌های پرسنل توسط اداره پرسنل برای دستیابی به حداکثر استفاده از پرسنل در این سازمان تدوین شده‌اند .

این سیاست‌ها و تصمیمات پرسنلی به طور مداوم با توجه به ملاحظات زیر تغییر می‌کنند :

۱. فشار اجتماعی و قانونی برای افزایش نسبت کارگران اقلیت بسیار بالا است .

۲. اقدام : برخی سازمان‌ها موظف هستند ملاحظات ویژه‌ای به اقلیت‌ها از جمله کارگران زن بدهند تا تبعیض گذشته علیه آن‌ها را جبران کنند . این امر ناشی از قیام ویژه‌ای علیه جامعه و تجارت مرداست که در آن زنان و اقلیت‌ها در سطح برابر رفتار نشده اند .

این اقدام ایجابی هم ممکن است نیازمند مشاغلی از پیش تعیین‌شده برای اقلیت‌ها و زنان باشد .

۳. کارگران ایده موفقیت خود را تغییر می‌دهند .

۴. تعداد افرادی که دوست دارند فقط نیمه‌وقت کار کنند ، در حال افزایش است . حتی کارگران تمام‌وقت در حال تلاش برای رسیدن به ساعات کاری کم‌تر هستند تا بتوانند اوقات فراغت بیشتری داشته باشند .

۵. سطح تحصیلات کل نیروی کار در حال افزایش است .

۶. یک تغییر به سمت شغل‌های تخصصی بیشتر وجود دارد . به دلیل پیدایش مکانیزه و تخصص تکنولوژیکی و نوآوری‌های تکنولوژیکی ، تعداد مشاغل غیر ماهر به طور مداوم در حال کاهش است و باعث افزایش مشاغل مهارتی شده‌است که نیازمند آموزش و پذیرش هستند.

 

۷. اتحادیه‌های کارگری در حال قوی‌تر شدن و شدیدا ً حفاظت از نیروی کار هستند و در نتیجه سیاست‌های مدیریت پرسنل تحت‌تاثیر اهداف و اهداف اتحادیه قرار می‌گیرند .

۸. تغییرات اجتماعی و تکنولوژیکی مداوم وجود دارد .

از آنجا که تعدادی از عوامل بر تدوین و اجرای سیاست‌های پرسنل تاثیر می‌گذارند ، مهم است که این سیاست‌ها براساس اصول صدا باشند که تضمین کند که حقوق و عدالت برای همه کارکنان داده شود ، ” یک روز منصفانه برای کار یک روز عادلانه اتخاذ می‌شود و فرصت‌هایی برای همه کارکنان برای رضایت شغلی و غنی‌سازی شغلی ارائه می‌شود .”

ویژگی‌های کارکنان :

موارد زیر ویژگی‌ها یا طبیعت یا ویژگی‌های عملکرد پرسنل هستند :

۱. این یک تابع جهانی است . این مسئولیت هر مدیر است .

۲. این یک تابع پیوسته است که توسط هر مدیر انجام می‌شود تا عملکرد موفق بخش خود را تضمین کند و جانشینان خود را توسعه دهد . از آنجا که بکارگیری پرسنل یک تابع پیوسته است ، تحقق اهداف آن موثر خواهد بود .

۳. این یک فرآیند پویا و بی‌پایان است . با تغییراتی در اندازه و محیط سازمان ، تغییراتی در پرسنل صورت می‌گیرد .

۴. منابع انسانی انتظار دارند و سزاوار شان و منزلت هستند . بنابراین موفقیت عملکرد پرسنل در درگیر کردن هر فرد در سازمان در کار دستیابی به اهداف سازمانی است .

۵. این یک تابع دشوار با مشکلات اجتماعی ، فلسفی و روانشناسی است .

۶. کارکنان یک تابع مدیریتی هستند .

۷. در بخش الزامی از فرآیند مدیریت .

۸. کارکنان وظیفه فراگیر مدیریت هستند .

۹. کارکنان نگران استفاده بهینه از منابع انسانی هستند .

اهمیت کارکنان :

۱. عملکرد کارکنان به کشف صلاحیت و به دست آوردن پرسنل صلاحیت دار برای مشاغل مختلف در این سازمان کمک می‌کند .

۲. از آنجایی که شخص مناسب برای شغل‌های مناسب استخدام می‌شود ، به حداکثر بهره‌وری و عملکرد بالاتر منجر می‌شود .

۳. آن استفاده بهینه از منابع انسانی را ترویج می‌کند .

۴. آن رضایت شغلی و روحیه کارگران را از طریق پاداش کافی برای هر کار افزایش می‌دهد .

۵. از آنجا که نیروی انسانی به تضمین حداکثر استفاده از منابع انسانی کمک می‌کند ، هزینه نیروی کار در هر واحد یا تولید کاهش می‌یابد .

۶. آن تداوم و رشد سازمان را از طریق مدیران توسعه تضمین می‌کند .

۷. کمک می‌کند ، فعالیت‌های تجاری در هر زمانی به علت کمبود کارگر صلاحیت دار یا بیش از حد کارگران مختل نمی‌شوند . زیرا آن‌ها الزامات مناسب پرسنل را برای زمان حاضر و برای بلندمدت پیش‌بینی می‌کنند .

۸. این امر منجر به عملکرد کارآمد سازمان به دلیل برنامه‌های سیستماتیک برای انتخاب ، آموزش و ارزیابی کارکنان از طریق عملکرد مناسب پرسنل پرسنل می‌شود .

۹. استفاده از آخرین فن‌آوری را می‌توان توسط فرد مناسب که در سازمان انتخاب شد بدست آورد .

۱۰. کارمندان اکنون شان نیروی کار را به رسمیت می‌شناسند ، در آنجا آگاهی از نقش انجام عملکرد پرسنل به خوبی وجود دارد ؛ مدیریت می‌تواند اهمیت آن را به توسعه منابع انسانی نشان دهد .

اصول استخدام :

اصول مربوط به ماهیت و هدف نیروی انسانی , انتخاب , آموزش و توسعه و ارزیابی مدیران در زیر آورده شده‌است :

* اصل هدف کارکنان :

هدف کارمند یابی افراد با مهارت‌های مورد نیاز در سازمان و توسعه آن‌ها به منابع سازمانی ارزشمند است . اجرای این اصل به تعهد مدیریت توسط افراد شایسته کمک می‌کند و در نتیجه موفقیت بلند مدت شرکت را تضمین می‌کند .

* اصل مسئولیت کارکنان :

مسئولیت برنامه‌ریزی و اجرای کارآمد عملکرد کارکنان بر هر مدیر در تمامی سطوح سازمان بستگی دارد. برای موثر بودن , خدمات تخصصی پرسنل باید برای انجام مسئولیت‌های کارکنان استفاده شود .

اصل برنامه‌ریزی منابع انسانی :

در محیط پیچیده و پویا , برنامه‌ریزی منابع انسانی تضمین می‌کند که سازمان منابع کافی از مدیران را دارا می‌باشد . برنامه‌ریزی برای نیروی انسانی زمانی ضروری است که استعداد مدیریتی در وفور و یا در کمیابی باشد .

* اصول استخدام کارکنان :

برای دستیابی به هدف کارکنان , باید از منابع داخلی و خارجی استخدام نیز استفاده شود . هر چه سازمان متعهد به تضمین مدیریت کیفیت باشد , رقابت آزاد بین همه کاندیداها برای موقعیت‌های مدیریتی بیشتر خواهد بود .

۱- اصل اهداف آموزش :

هرچه دقیق‌تر و دقیق‌تر اهداف آموزشی بیان شود , احتمال وقوع آن‌ها بیشتر خواهد بود . نیازهای آموزشی باید برای مقوله‌های مختلف پرسنل بیان شوند . این امر میزان اثربخشی تلاش‌های آموزشی را تضمین می‌کند .

اصول ارزیابی مدیریتی :

هرچه اهداف و فعالیت‌های مدیریتی مورد نیاز مشخص شوند , ارزیابی مدیران در برابر این استانداردها دقیق‌تر است . این اصل نشان می‌دهد که ارزیابی عملکرد مدیریتی باید براساس معیارهای اهداف قابل‌شناسایی و ارزیابی مدیران به عنوان مدیر باشد .

نکات کلیدی سیاست کارکنان خوب :

۱. باید منافع هر دو کارفرما و هم کارمندان را در نظر بگیرید .

۲. آن باید مطابق با سیاست‌های کلی پایه واحد باشد .

۳. این باید از هر نظر کامل باشد .

۴. باید ساده و دقیق باشد .

۵. آن باید به طور منطقی پایدار و ثابت باشد .

۶. باید انعطاف‌پذیر باشد ، در رابطه با تغییرات در محیط .

۷. باید در برابر گرایش‌های غالب در صنعت و جامعه پاسخگو باشد .

۸. باید تنوع در توانایی‌ها ، علایق و نگرش‌های کارکنان را مد نظر قرار دهد .

۹. آن باید به طور یکنواخت برای همه اعضای سازمان قابل‌اجرا باشد .

۱۰. باید به درستی با کسانی که در نظر گرفته‌شده ، ارتباط داشته باشد .

۱۱. این کار باید برای کارمندان قابل‌قبول باشد .

فرآیند کارکنان :

فرآیند یا مراحلی که در عملکرد مدیریتی فرآیند استخدام اتخاذ می‌شوند .

این شامل مراحل متوالی زیر است :

تجزیه و تحلیل کار با تهیه شرح شغل , مشخصات شغلی و تحلیل شغل .

* برآورد نیاز نیروی انسانی ;

* استخدام واقعی :

این کار تمام منابع داخلی و خارجی را از جایی که پرسنل مورد نیاز استخدام می‌شوند , ارزیابی می‌کند .

انتخاب کارمند :

این گام حیاتی شامل استفاده از تکنیک‌هایی برای شناسایی و جداسازی افراد مناسب است – که در نهایت انتخاب می‌شوند .

زمانی که افراد مناسب استخدام شده‌اند , آن‌ها باید حفظ شوند تا مدت زیادی با سازمان بمانند . این مرحله به بررسی عواملی می‌پردازد که در حفظ نیروی کار تاثیرگذار هستند .

۱- آموزش و توسعه

این برنامه شامل تمام برنامه‌هایی است که به رشد و توسعه پیوسته کارمندان کمک می‌کند .

۵. ارزیابی عملکرد و توسعه شغلی :

این مرحله شامل طراحی روش‌هایی است که در طول یک دوره زمانی عملکرد یک کارمند را قضاوت کنند و فرصت‌هایی برای کارمندان فراهم کنند تا مشاغل و استعدادهای مدیریتی خود را توسعه دهند .

 

درباره فریبرز دخانیان

حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید

نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
جدید تر کنترل در مدیریت چیست و چه فوایدی دارد؟
قدیمی تر 10 آیتم مهم در خصوص رهبری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

15 + 5 =

  • جدید
  • دیدگاه ها
قبلی بعدی
باور داشته باشیم :

مسیر موفقیت هر فرد کاملا انفرادی است ، به شرط استفاده از ابزارهای راهنمای موثر ، همراه شما هستیم .

دسترسی سریع
  • بلاگ
  • پرداخت
  • تماس با ما
  • علاقه مندی ها
  • درباره ما
  • فروشگاه
مجوزها
تمامی حقوق برای سایت دخانیان محفوظ می باشد | سایت ساز
keyboard_arrow_up