جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]

ورود

20 − سیزده =

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 09151120465 (ارتباط مستقیم با شما)
  • email info@dokhanian.ir
perm_identity
سبد خرید 0
  • علاقه مندی ها
  • ارتقا عضویت
  • وضعیت اکانت ویژه
0
بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]
perm_identity ورود و ثبت نام

وبلاگ

بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان بلاگ #روش های تصمیم گیری مدل های موثر در تصمیم گیری چگونه درخت تصمیم گیری ترسیم کنیم

چگونه درخت تصمیم گیری ترسیم کنیم

access_time2019/02/01
perm_identity ارسال شده توسط فریبرز دخانیان
folder_open مدل های موثر در تصمیم گیری
visibility 797 بازدید

اگر دقیقا نمی‌دانید تصمیم گیری چیست باید بگویم تصمیم‌گیری فرایند دشواری است که در اکثر مواقع استرس و اضطراب فراوانی به همراه دارد و اگر هنگام تصمیم‌گیری همه‌ی گزینه‌ها و عواقب آنها را بررسی نکنید، ممکن است عدم اطمینان و پریشانی تا مدت‌ها آزارتان بدهد. یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از درستی تصمیم گرفته‌شده، نوشتن مراحل آن است. این کار نیز اصول و روش خاص خودش را دارد. درخت تصمیم گیری، طرحی ساده و کارامد است که در تصمیم‌گیری‌ها به کمک‌تان می‌آید. با کمک درخت تصمیم گیری می‌توانید منطقی‌ و عاقلانه‌ تصمیم بگیرید. همچنین درخت تصمیم گیری در کنارآمدن با نگرانی‌های بی‌موردی که آرامش‌تان را مختل کرده‌اند هم بسیار مؤثر است.

چگونه یک درخت تصمیم‌ گیری طراحی کنیم؟

درخت تصمیم‌ گیری، یک نمودار ترسیمی است که روند تصمیم‌گیری یا سلسله‌ای از تصمیمات را نمایش می‌دهد؛ یک ابزار کمکی برای تصمیم‌گیری است و از یک گراف یا مدل درخت‌مانند که تصمیمات و عواقب محتمل آنها را نمایش می‌دهد، تشکیل شده‌ است. در تجارت از آن به‌منظور تعیین سیاست‌های شرکت یا ابزاری برای کمک به کارمندان استفاده می‌کنند. درخت تصمیم‌ گیری، تصمیمات دشوار را به تصمیمات کوچک‌تر، ساده‌تر و منطقی‌تر تقسیم می‌کند؛ به این صورت می‌تواند همه‌‌ی افراد را در تصمیمات سخت یاری بدهد. در اینجا شما می‌توانید بیاموزید چگونه یک درخت تصمیم گیری ساده، برای رفع نیازها و مواجهه با نگرانی‌هایتان ایجاد کنید.

 قدم اول: صورت مسئله را مشخص کنید

 ۱. تصمیمی را که در نهایت می‌خواهید بگیرید، مشخص کنید

قبل از شروع طراحی درخت تصمیم گیری، باید موضوع اصلی درخت یا مشکلی را که می‌خواهید حل کنید، بیابید. برای مثال، ممکن است مشکل اصلی یا تصمیم نهایی‌تان، مدل ماشینی باشد که می‌خواهید بخرید. برای پرهیز از سردرگمی و افزایش شفافیت موضوع، در هر زمان تنها روی یک مسئله تمرکز کنید.

۲. جرقه‌های فکری‌تان را بنویسید

جرقه‌های فکری به شما کمک می‌کنند که ایده‌هایتان را گسترش بدهید. متغیرهای وابسته به تصمیمی که می‌خواهید با درخت تصمیم گیری مطرح کنید را روی یک برگه‌ی جدا یا در حاشیه‌ی برگه‌ی اصلی‌تان بنویسید.

برای مثال، اگر برای «خرید ماشین» درخت تصمیم‌ گیری می‌سازید، متغیرهایتان می‌توانند قیمت، مدل، میزان مصرف سوخت، ظاهر و امکانات باشند.

۳. متغیرهایی را که مشخص کرده‌اید، اولویت بندی کنید

مشخص کنید کدام بخش‌ها برای‌تان بیشترین اهمیت را دارد و آنها را به ترتیب اولویت اول تا آخر فهرست کنید. بسته به نوع تصمیمی که می‌خواهید بگیرید، می‌توانید متغیرهایتان را برحسب اولویت‌های زمان، اهمیت و یا هر دو مرتب کنید.

اگر می‌خواهید یک وسیله‌ نقلیه‌ی ساده، جهت رفع نیازهای روزمره‌تان تهیه کنید، احتمالا اولویت‌های درخت تصمیم گیری خرید ماشین را به این ترتیب قرار می‌دهید: قیمت، مصرف سوخت، مدل، ظاهر و امکانات. اما اگر همان ماشین، هدیه‌ای برای نامزدتان باشد، احتمالا اولویت‌های‌تان به این ترتیب خواهد بود: ظاهر، مدل، امکانات، قیمت و مصرف سوخت.

 قدم دوم: یک درخت تصمیم‌ گیری ساده طراحی کنید

 ۱. یک دایره رسم کنید

درخت تصمیم‌ خود را با رسم یک دایره یا مربع در یک گوشه‌ی کاغذ آغاز کنید و مهم‌ترین متغیر تصمیم‌‌تان را داخل آن بنویسید. در مثال خرید یک وسیله‌‌ی نقلیه‌ ساده، دایره‌ای در گوشه‌ی سمت چپ برگه‌تان رسم کنید و داخل آن بنویسید: قیمت.

۲. شاخه‌بندی کنید

حداقل ۲ تا ۴ شاخه از اولین متغیرتان خارج کنید. برای هر شاخه، گزینه یا گزینه‌هایی را که آن متغیر در اختیارتان قرار می‌دهد، مشخص کنید. در مثال خرید وسیله‌ی نقلیه، از دایره‌ی «قیمت»، می‌توانید سه شاخه با عنوان‌های، «زیر ۳۰ میلیون تومان»، «بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان»، و «بالای ۶۰ میلیون تومان» خارج کنید.

۳. در انتهای هر شاخه، دایره‌ها و مربع‌های جدید رسم کنید

دایره‌ها و مربع‌های بیشتر، اولویت‌های بعدی شما را از فهرست متغیرهایتان نمایش می‌دهند. شاخه‌هایی را که از آن دایره‌ها خارج می‌شوند، به‌عنوان گزینه‌های بعدی رسم کنید. بسته به پارامترهایی که برای انتخاب اول‌تان در نظر گرفته‌اید، در بسیاری موارد، گزینه‌های مربوط به هر مربع در هر زیرمجموعه با دیگری متفاوت خواهد بود.

در همان مثال خرید ماشین، همه‌ی گزینه‌ها در قدم بعدی به «مصرف سوخت» منتهی می‌شوند. گزینه‌‌هایی که از دایره‌ی «مصرف سوخت» واقع در انتهای هر شاخه‌‌ی قیمت خارج می‌شوند، محدوده‌ی متفاوتی خواهند داشت؛ زیرا ماشین‌های مختلف میزان مصرف سوخت متفاوتی هم دارند.

۴. اضافه‌کردن مربع‌ها و شاخه‌ها را ادامه بدهید

نمودارتان را گسترش بدهید تا شکل نهایی حاصل شود. طبیعی‌ است که در حین طراحی درخت تصمیم، متغیرهای بیشتری به ذهن‌تان برسد. در بعضی موارد، آنها تنها در یک شاخه‌ی درخت اعمال می‌شوند و در موارد دیگر، همه‌ی شاخه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

اکانت شما رایگان است ، در صورت تمایل برای دسترسی به ادامه این محتوا و عضویت در باشگاه مشتریان اکانت خود را ویژه نمایید . برای ارتقا اکانت کلیک کنید

درباره فریبرز دخانیان

حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید

نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
جدید تر بررسی عملکرد ؛ ارزیابی ؛ سلسله مراتب اجرایی در سازمان و زمان بندی
قدیمی تر آموزش بازبینی عملکرد برای مدیران

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

14 + هفت =

  • جدید
  • دیدگاه ها
قبلی بعدی
باور داشته باشیم :

مسیر موفقیت هر فرد کاملا انفرادی است ، به شرط استفاده از ابزارهای راهنمای موثر ، همراه شما هستیم .

دسترسی سریع
  • بلاگ
  • پرداخت
  • تماس با ما
  • علاقه مندی ها
  • درباره ما
  • فروشگاه
مجوزها
تمامی حقوق برای سایت دخانیان محفوظ می باشد | سایت ساز
keyboard_arrow_up