مهارتها و مدل های مربوطه در مربی گری

مدیریت مهارتها و مدلها ( مربی گری)
مجموعهای از مهارتها و شایستگیهای کلیدی وجود دارد که همه مربیان خوب دارا هستند و شما باید برای اینکه یک مربی مدیریت کارآمد باشید ، نیاز به توسعه داشته باشید . اصول اولیه این مهارتها را میتوان فهمید اما آنها تنها میتوانند با تمرین و تفکر تکمیل شوند .
برای مثال ، میتوانید به طور رسمی به نحوه تعیین اهداف و چگونگی استفاده موثر از سوالات آموزش دهید .
اما تنها از طریق تمرین منظم است که شما قادر به ایجاد رابطه خوب و استفاده از شهود به طور موثر خواهید بود . شایستگیهای لازم و مهارتهایی که باید توسعه دهید عبارتند از:
گوش دادن فعال
سوال پرسیدن
تنظیمات هدف
دادن بازخورد
ایجاد حسن تفاهم
همدلی متعالی
استفاده از شهود
علاوه بر این مهارتها ، تعدادی از مدلهای آموزشی وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید . یک مدل به سادگی یک روش از پیش تعیینشده است که چارچوبی برای هدایت یک مسیر از طریق یک جلسه مربیگری ، و همچنین فراهم کردن وسیلهای برای بازگشت به مسیر در صورت نیاز فراهم میکند .
ایده خوبی است که با مدلهای موجود آشنا شوید و سپس از قضاوت خودتان درباره آنها استفاده کنید . تمام جلسات مربیگری نیازمند یک مدل نیست و باید در رویکرد خود انعطافپذیر باشید . این کتاب الکترونیکی سه مدل شناختهشده مربیگری را توصیف میکند :
grow
tgrow
oscar
بدون توجه به مدل مربیگری که تصمیم میگیرید از آن استفاده کنید , فرهنگ و ویژگیهای سازمان خودتان بر توانایی شما در انجام آن به عنوان مربی تاثیر خواهد داشت . برخی سازمانها ممکن است فاقد درک ارزش مربیگری باشند, نه به عنوان یک اولویت , یا سطح پایینی از مهارتها و تجربیات مربیگری موجود در سازمان را داشته باشند . اینها مسائلی هستند که شما باید در نظر داشته باشید و ارزیابی کنید که آنها در هنگام تصمیمگیری درباره اینکه آیا مربیگری بهترین روش برای توسعه کادر شما است , چقدر گسترده هستند . اگر موانع زیادی وجود داشته باشد , ممکن است متوجه شوید که تلاش برای استفاده از مربیگری میتواند مضر باشد تا تاثیر انگیزشی .
مربیگری میتواند بهرهوری , روحیه و رضایت شغلی را بهبود بخشد و اعضای تیم را کمتر به شما وابسته کند تا مشکلاتشان را برایشان حل کنند . صلاحیتهای لازم و مهارتهای مورد نیاز توسط یک مربی موفق عبارتند از: گوش دادن فعال , پرسیدن سوال , هدفگذاری , دادن بازخورد , ایجاد ارتباط , نشان دادن همدردی و استفاده از شهود .
مربیگری مدیریت ریشه در مربیگری ورزشی دارد و اصول پشت ” بازی مرکزی ” که توسط مربی تنیس تیم Gallwey توسعه داده میشود، اساس بسیاری از مدلهای مربیگری مدیریت را شکل میدهد . این اصول عبارتند از: تمرکز بر روی حال ، تمرکز بر یک عمل به جای کار ، و استفاده از دانش و تجربه خود برای بهبود عملکرد خود استفاده میکنند .
مدل رشد بهراحتی قابلدرک و ساده است . این کلمه مخفف عبارت , واقعیت , موانع و راه به جلو است . هدف ” هدف ” نقطه پایانی است که مشتری میخواهد به آن دست یابد . باید هوشمندانه باشد تا فرد بداند چه موقع به دست میآید . واقعیت ” به مسائل و چالشهای موجود نیاز دارد و چالشهای پیش از ارزیابی تا چه حد امکان پذیر است . موانع بر سر راه رسیدن به هدف آنها باید شناسایی شوند تا مشتری بتواند با گزینههای مختلف یا روشهایی برای مقابله با آنها کنار بیاید . مسیر ” راه ” شامل تعریف اقدامهای لازم برای رسیدن به هدف است .
مدل گنگ توسط مایلز تعریف شد که احساس میکرد اضافه شدن موضوع آیتم آن را بیشتر به مربیگری مدیریت مرتبط میکند . این مورد هم مربی و هم مربیان را قادر میسازد تا مفهوم موضوع را درک کنند .
محتوای این موضوع باید بررسی شود .
اسکار عبارت است از : هدف , مقیاس بندی , شناخت – چگونگی و منابع , تایید و اقدام , و بررسی , و شامل پرسیدن سوالاتی از این قبیل است که از مشکلات به نفع راهحل دور شود .
نتیجه ” نتیجه ” این است که او( و اطرافیانش ) میخواهند در نتیجه مربیگری ببینند .
مقیاس بندی مشخص میکند که وضعیت فعلی چقدر کار میکند .
دانش – چگونه و منابع ‘ قادر به تعیین عوامل موثر در رسیدن به موقعیت نزدیکتر به نتیجه مطلوب هستند .
تایید و اقدام به ایجاد اعتماد به نفس و همچنین افزایش رابطه آنها با مربی کمک میکند . اسکار یک رویکرد مبتنی بر راهحل برای مربیگری است که به جای آن , مشکلات را میپذیرد .
برای اینکه مربی خوبی باشید باید اصول مربیگری را درک کنید . این موارد در اصول مربیگری الکترونیکی ما توضیح داده میشوند , که مهارتها , نگرشها و رفتارهای شما را توصیف میکند . همچنین از مربیان خارجی و مسائلی که با مدیرانی که بعنوان مربیان تیم خود عمل میکنند , بحث میکند .
فرهنگ و ویژگیهای سازمان خودتان بر توانایی شما برای انجام آن به عنوان مربی تاثیر خواهد داشت . برخی سازمانها ممکن است فاقد درک ارزش مربیگری باشند, نه به عنوان یک اولویت , یا سطح پایینی از مهارتها و تجربیات مربیگری در دسترس باشند . اینها مسائلی هستند که باید در نظر بگیرید که آیا مربیگری بهترین روش برای توسعه کارکنان است .
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید