جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]

ورود

19 + شش =

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 09151120465 (ارتباط مستقیم با شما)
  • email info@dokhanian.ir
perm_identity
سبد خرید 0
  • علاقه مندی ها
  • ارتقا عضویت
  • وضعیت اکانت ویژه
0
بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]
perm_identity ورود و ثبت نام

وبلاگ

بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان بلاگ #روش های تصمیم گیری مدل های موثر در تصمیم گیری معرفی مدل EFQM- متعالی سازمانی

معرفی مدل EFQM- متعالی سازمانی

access_time2019/02/03
perm_identity ارسال شده توسط فریبرز دخانیان
folder_open مدل های موثر در تصمیم گیری
visibility 786 بازدید

چارچوب مدیریت دانش در راستای چارچوب تعالی سازمانی (EFQM)

چارچوب تعالی سازمانی EFQM، که امروز نام آن را در بسیاری از سازمان‏ها می شنویم، مجموعه‏ای از ابزارها و روش‏هایی است که به منظور ارزیابی، خودارزیابی سازمان و همچنین چارچوبی جهت حرکت به سمت تعالی سازمانی مورد استفاده قرار می‏گیرد. این چارچوب زیربنای بسیاری از جوایز مدیریتی از جمله جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی، جایزه ملی کیفیت، جایزه تعالی منابع انسانی و… قرار گرفته است. بنیاد EFQM با مشارکت شرکت Cibit و APQC پروژه تحقیقاتی را با هدف بررسی بهترین تجارب در حوزه مدیریت دانش آغاز کردند و موفق به طراحی چارچوب مدیریت دانش در راستای چارچوب تعالی سازمانی شدند. این چارچوب از سه بخش اصلی تشکیل یافته است: 

  1. توانمندسازها: این عوامل تاثیرگذار که برگرفته از چارچوب EFQM می باشد وجودشان در راستای مدیریت دانش از اهمیت بالایی برخوردار است. توانمندسازهای مدیریت دانش عبارتند از:
  • رهبری و مدیریت دانش
  • کارکنان و مدیریت دانش
  • فرایندهای کسب و کار و مدیریت دانش
  • زیرساخت و مدیریت دانش
  • استراتژی، خط مشی و مدیریت دانش
  • همکارن تجاری، تامین کنندگان و مدیریت دانش
  • منابع سازمانی و مدیریت دانش

  1. چرخه یادگیری سازمانی: این بخش از چارچوب، چرخه مدیریت بر دانش است که از توانمندسازها نیز پشتیبانی می‏کند. این چرخه شامل چهار فرایند: اجرا و یادگیری قبل، حین و بعد از اجرا، استخراج دانش، ساختاردهی محتویات دانشی و به جریان انداختن و تسهیم دانش هاست.
  2. بخش سوم و نهائی چارچوب مربوط به مکانیزم‏های پایش و چگونگی ارزیابی نتایج حاصل از مدیریت دانش می‏باشد که شامل:
  • نتایج کارکنان و مدیریت دانش
  • نتایج مشتریان و مدیریت دانش
  • نتایج جامعه و مدیریت دانش
  • نتایج عملکرد و مدیریت دانش

این چارچوب برای مدیریت دانش چارچوبی جامع نگر می‏باشد و تمرکز بر بهبود عملکرد سازمان دارد. علاوه بر این ها این چارچوب با نگاهی متوازن به کلیه عناصر مدیریت دانش، برای سازمان‏هایی که در فضای EFQM فعالیت می‏کنند حائز اهمیت فراوان است زیرا هم‏راستا با چارچوب EFQM می‏باشد. در ادامه لازم به ذکر است، تاکید چارچوب EFQM بر مدیریت دانش و اطلاعات که در معیار ۴e به روشنی بیان شده است دلیل دیگری بر اهمیت مدیریت دانش در تعالی عملکرد سازمانی است که بر نکات زیر تاکید دارد: داشتن استراتژی دانشی، شناسایی نیازهای دانشی، جمع ‏آوری و سازماندهی دانش برای پشتیبانی استراتژی‏های دانشی، ایجاد دسترسی مناسب برای استفاده کنندگان از دانش مرتبط، استفاده از فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از فعالیت‏های مدیریت دانش، حصول اطمینان از اعتبار و امنیت اطلاعات، توسعه سرمایه‏ های فکری برای حداکثر نمودن ارزش مشتری و ایجاد تفکر نوآورانه با استفاده از منابع دانشی سازمان.

تعالی سازمانی متمرکز است بر مدیریت پنج رکن اصلی سازمان که باید بطور همزمان مدیریت شود. در شکل زیر جایگاه مدیریت دانش در کنار ارکان دیگر قابل مشاهده است:

بسیاری از سازمان‏ های ایرانی استقرار چارچوب تعالی سازمانی را به عنوان یک ابزار قدرتمند و کارآمد انتخاب و پیاده سازی آن را در دستور کار خود قرار داده ‏اند، بنابراین جاری ‏سازی مدیریت دانش در راستای فعالیت‏ های EFQM موجب اثربخشی اقدامات مدیریت دانش و کاهش هزینه ‏های مالی بر دوش سازمان‏ها خواهد شد. ارائه جوایز مدیریت دانش نیز می‏تواند در همین راستا به سازمان‏ها اعطا گردد و سازمان‏ ها با معیارهای گوناگونی که هر یک از جایزه ‏های مدیریت دانش معرفی می‏ کنند گمراه و سردرگم نمی ‏شوند زیرا اغلب فعالیت‏های مرتبط با مدیریت دانش را در چارچوب EFQM می‏توان قرار داد. علاوه بر آن تعدد جوایز ایجاد شده در نظام‏های مدیریتی مختلف در کشور که در بسیاری از معیارها با یکدیگر هم‏پوشانی زیادی دارند نیز عارضه دیگری است. متاسفانه تفکر نمایشی و کسب و کاری به ارائه جایزه ‏های مدیریت دانش مسئله مهمی است که باید اصلاح شود، بسیاری از سازمان‏ های شرکت کننده در این جوایز، ساده لوحانه به موضوع نگاه کرده و غافل از این هستند که ابزاری برای یکسری از افراد جهت رسیدن به منافع شخصی‏ شان می باشند. جامعیت و کل نگر بودن چارچوب تعالی سازمانی به مثابه چتری است که بسیاری از نظام های مدیریتی را پوشش می‏دهد.

درباره فریبرز دخانیان

حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید

نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
جدید تر 25 نکته مهم در مورد مشتری مداری
قدیمی تر مدیریت بر مبنای فرایند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

پنج × یک =

  • جدید
  • دیدگاه ها
قبلی بعدی
باور داشته باشیم :

مسیر موفقیت هر فرد کاملا انفرادی است ، به شرط استفاده از ابزارهای راهنمای موثر ، همراه شما هستیم .

دسترسی سریع
  • بلاگ
  • پرداخت
  • تماس با ما
  • علاقه مندی ها
  • درباره ما
  • فروشگاه
مجوزها
تمامی حقوق برای سایت دخانیان محفوظ می باشد | سایت ساز
keyboard_arrow_up