مرچندایزینگ چیست؟

مرچندایزینگ چیست؟
مرچندآیزینگ یا بازارپردازی ایده ای است که از خلاقیت تغذیه می کند و تمام عوامل به شیوه ای هم افزا و یکپارچه هستند. مرچندایزینگ شامل طیفی از فعالیتهای بازاریابی میشود که در محل فروش انجام میشود و هدف آن فروش هرچه بیشتر یک محصول است. مرچندایزینگ (Merchandising) با برنامهریزی چیدمان اجناس یک فروشگاه و خردهفروشی کالا را برای فروش به مشتریان احتمالی آماده خواهد نمود. مرچندآیزینگ طراحی چیدمان فروشگاه، بازاریابی کالای مناسب، در زمان مناسب، مکان مناسب، تعداد مناسب و برچسب قیمت مناسب هست.
مرچندایزینگ دو هدف مهم را دنبال میکند: ۱. ایجاد تصویری مناسب از فروشگاه در ذهن مشتریان ۲. افزایش بهرهوری فضای فروش.
باور اساسی در مرچندایزینگ این است که خریداران معمولاً به طبقه خاصی از محصولات نیاز دارند و این وظیفه فروشنده است که اجناس فروشگاهی را به شکلی نمایش دهد تا به بهترین شکل ممکن توجه مشتریان را به خود جلب کرده و مشتریان را متقاعد کند که محصول عرضهشده در فروشگاه دقیقاً موردنیاز آنهاست. مراحل سهگانه مرچندآیزینگ بهصورت زیر هست:
- تنوع کالا و برند در گروههای کالا: در این مرحله فروشگاه نوع فعالیت و شخصیت خود را برای مشتریان مشخص میکند. تعیین تنوع گروههای کالا و برند در هر گروه میبایست ابتدا مشتریان را مجاب به ورود فروشگاه نماید و سپس کلیتی از نیاز اساسی مردم را برآورده نماید و درنهایت سایر نیازهای مشتریان یادآوری نماید.
- تدوین طرح چیدمان کالا: سازماندهی منطقی چیدمان کالا موجب میشود تا مشتریان ارزش بیشتری را از محل فروش به دست آورند و بهراحتی بتوانند در آنجا کالاهای موردنیازشان را تهیه کنند. توزیع مناسب با نیازها و خواستههای خریداران و ایجاد یک زنجیره توالی عقلایی از اجناس برای آنها هست.
- نمایش جذاب و جالبتوجه اجناس: در این مرحله از فرآیند مرچندآیزینگ نمایش جذاب اجناس در قفسههای فروشگاه هست. تعیین معیارها و تاکتیکهای به نمایش گذاشتن اجناس و ایجاد ساختاری برای جلوهپردازی اجناس است که موجب افزایش فروش و سرعت گردش کالا و مدیریت سیستماتیک فضای تخصیص دادهشده گردد.
- مرچندایزینگ یا بازارپردازی روشی است که درفروشگاه ها بواسطه آن کالاها را به مشتریان نشان میدهند. بازارپردازی یک زبان یا ابزار ترغیب مشتری به خرید است که خرده فروشان جهت برقراری ارتباط با مشتریان هدف ، از آن استفاده
می کنند .
“
مرچندایزینگ” یک عنوان عمومی برای توضیح مجموعه ای از فعالیت های پیشبرد فروش درداخل فروشگاه ها یا محل های عرضه است که تکمیل کننده و پشتیبانی کننده فعالیت های تبلیغاتی است. این عملیات که اغلب باهزینه بسیار کم یا بدون هزینه انجام می شود. کلاً، باعث افزایش ثمربخشی فعالیت های خرده فروشی است . مانند تحویل نمونه رایگان، فراهم کردن امکان استفاده از کالا در محل فروشگاه ، تهیه وتوزیع بروشورهای حاوی دستورالعمل های استفاده از کالا، کوپن تخفیف و ….
خدمات مرچندایزینگ، کلیه کمک ها یا خدماتی است که از جانب آژانس های تبلیغاتی یا رسانه ها در اختیار صاحب کالا قرار داده می شود تا نمایش و عرضه و فروش محصول را بهتر و موفق گرداند مانند:- ۱–استفاده ازطرح ورنگ وگرافیک
- ۲–جانمایی و چیدن کالا درقفسه و ویترین
- ۳–چگونگی جلب نظرخریدار
- ۴–نورپردازی و زیبا سازی محیط عرضه
- ۵–سنجش ذو ق وسلیقه وذائقه خریدار
- ۶– ایجاد جایگاه مناسب ذهنی ا زمحصول در خریدار
- بازارپردازی ، بخشی ازفعالیت های پیشبرد فروش هدایت شده دریک فرشگاه است که به موجب آن ، کالا ها به مشتریان ارائه ، عرضه و نمایش داده می شود و شامل موارد زیر می باشد:
- ۱–حضور بازارپرداز در محل برای تکمیل موجودی و یا پاسخگویی به سوالات مشتریان
- ۲–چیدمان کالا
- ۳–سهولت در رویت کالا و مشخصات آنها مانند قیمت ، وزن و سایر اطلاعات مورد نیاز
- ۴–سهولت درتشخیص و مقایسه کالاها با محصولات مشابه
- ۵–دردسترس بودن همیشگی کالاها
- ۵–مرتبط بودن کالاهای کنار هم
- ۶–
سازماندهی طبقات قفسه ها و از بین بردن فضاهای خالی
چیدمان مرتب محصولات و به تفکیک کالاها بر تصمیم خرید مشتری اثر مثبت می گذارد. نمایش کالا به گونه ای که نام تجاری ونوع کالا به آسانی توسط مشتری قابل رویت باشد. علائم و راهنما ها برای پیدا کردن محل قفسه های کالا، قراردادن برگه های اطلاعاتی ، بروشور ، تراکت ، اتیکت قیمت و… درقفسه ها ، که باعث شفاف شدن اطلاعات مصرف کننده است ، دسترسی آسان مشتری به محصولات درقفسه های فروشگاه ، مرتبط بودن کالا ، جور بودن جنس و موجود بودن همه انواع یک محصول از نظر اندازه، طعم، وزن، رنگ، فرمول شیمیایی، ابعاد و …. درقفسه های فروشگاه، برتصمیم به خرید مشتری اثر مثبت می گذارد.- همچنین سایر مواردی مانند لباس کارکنان و نحوه ارتباط گیری آنها با مشتریان و استفاده از تجهیزات مرچندایزینگ و اکسسوری ها تاثیری فزآینده بر جلب نظر مشتریان خواهد داشت.
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید