مروری برتصمیم گیری

انواع تصمیمگیری – مروری بر انواع تصمیمگیری با نگاه به پیامدها و نهاد موثر .
در بالاترین سطح ما تصمیم گرفتهایم که تصمیمات را به سه نوع اصلی طبقهبندی کنیم : تصمیمگیری مصرفکننده ، تصمیمگیری تجاری و تصمیمگیری شخصی . ما این انتخاب خاص را برای هدف بهبود تصمیمگیری با شناسایی انواع تصمیمگیری در روشی که به ایجاد بافت برای تصمیمگیری کمک میکند ، انجام میدهیم . در مدل تصمیمگیری ما ، ایجاد انواع تصمیمات امکان شناسایی تصمیمات مربوطه را که تحتتاثیر قرار میگیرند ،
محدوده تصمیم گیری محدود به یک تصمیم خاص میشوند ، امکان پذیر میسازد .
چرا مشتری , کسبوکار و شخصی را به عنوان انواع اصلی تصمیمگیری انتخاب کنید ?
استفاده از این سه نوع عمده شما را در موقعیت استفاده مجدد از دانش ایجاد شده از طریق تصمیمات قبلی قرار میدهد . به طور کلی ، تصمیمات در زمینه فرد ، یا یک سازمان و یا کسبوکار اتخاذ میشوند . در حالی که تصمیمگیری مصرف کنندگان در هر دو محیط فردی و تجاری صورت میگیرد ، ما انتخاب کردیم که این نوع جداگانه را به دلیل عناصر دانشی مشترک که میتوانند در تصمیمگیریها سود ببرند ، تشکیل دهیم .
ما میدانیم که انواع تصمیمگیری میتواند شامل تعدادی از مقولههای اضافی باشد . یک مثال ساده ، ، تصمیمگیری دولتی است . در حال حاضر ، ما بر این فرض که یک شبکه تصمیمگیری تجاری بسیاری از تصمیمات مشابه را افشا خواهد کرد و امکان دسترسی به دانش را فراهم میکند که میتواند برای تصمیمگیری بهتر مورد استفاده مجدد قرار گیرد ، کار خواهیم کرد .
انواع دیگری از تصمیمگیری که میتواند بر مبنای نتایج در نظر گرفته شود عبارتند از : مالی ، قانونی ، استراتژیک و تاکتیکی . همه انواع معتبر ممکن هستند ، اما آنها را به عنوان زیر بخشهایی در زمینه فرد یا کسبوکار تحتتاثیر قرار میدهیم . به عبارت دیگر تصمیمگیری شخصی شامل زیر بخش های مالی ، قانونی و استراتژیک تصمیماتی است که فرد یا فرد را تحتتاثیر قرار میدهد .
خلاصه ایی از انواع تصمیمگیری اصلی : تصویری از تعریف کسبوکار و تصمیمگیری تجاری شامل تصمیماتی است که نتایج کسبوکار یا سازمان را تعیین میکنند .
تصمیمگیری شخصی تصمیماتی را اتخاذ میکند که مشخص میکند ما به عنوان افراد هستیم و نتایجی که برای خود و دیگران ایجاد میکنیم با آن روابط داریم . این رده شامل چیزی است که گاهی اوقات به عنوان تصمیمات زندگی یاد میشود .
تصویر تعریف مصرفکننده تصمیمگیری مصرفکننده متشکل از انتخابهایی است که اثربخشی ما را در تصمیمگیری خرید که در یک زمینه شخصی و یا تجاری رخ میدهد , تعیین میکند . در این حالت , مصرفکننده ( نهاد ) میتواند فردی یا فردی در یک کسبوکار باشد .
ایجاد برخی از تمایزهای مفید مربوط به انواع تصمیمگیری در مورد تعریف زبان متاسفانه , زبان دقیق نیست , و فرصتی را برای سردرگمی ایجاد میکند که میتواند منجر به اطلاعات بیش از حد و یا بدتر شدن صدای اطلاعات شود . این یکی از دلایلی است که ما واژهنامه را در نظر میگیریم و سعی میکنیم اطمینان حاصل کنیم که ما برای واژههایی که در مورد موضوعات تصمیمگیری خود استفاده میکنیم , وضوح ارایه میدهیم . زبانشناسی بعنوان حوزهای رسمی از مطالعه برای پرداختن به این موضوع , با حوزههای موضوعی فرعی , به طور خاص بر پرداختن به معنای ( معانی و عملگرایی ) تمرکز دارد .
در بالا ما معنای خاص خود را برای انواع تصمیمگیری ارایه کردهایم . برای اضافه کردن وضوح به مفهوم خود این است که چگونه برخی از موارد مرتبط ، اما احتمالا ً گیجکننده ، را از هم متمایز میکنیم . وقتی درباره این موضوع تحقیق کردیم ، منابع بسیاری را یافتیم که در مورد انواع تصمیمگیری به خصوص با توجه به موارد زیر مشخص نیستند : سبکهای تصمیمگیری به شخصیت ، فرآیندهای فکری و عناصر رفتاری اشاره میکنند که بخشی از فرآیند تصمیمگیری ، به تنهایی یا در گروهها هستند . مثالها شامل سبکهای تصمیمگیری مشارکتی ، احساسی و عقلانی میشوند .
تکنیکهای تصمیمگیری ، تاکتیکها و طرحهای تجزیه و تحلیل خاص را توصیف میکنند که میتوانند در مرحله نهایی فرآیند ما مورد استفاده قرار گیرند . برخی از نمونهها عبارتند از : تحلیل تصمیم چند معیاره و درختهای تصمیمگیری .
فرآیند تصمیمگیری یک سری مراحل تعریفشده را ارایه میدهد ، که در زمان پیگیری ، شرکت کنندگان را به یک نتیجه تصمیمگیری هدایت میکند . ما از چارچوب ، نوآوری ، تصمیمگیری ، و مدیریت به عنوان چهار مرحله سطح بالا در فرآیند خود استفاده میکنیم .
مدل تصمیمگیری ما یک بازنمایی از اطلاعات موجود در تصمیمگیری و روابطی است که بین تصمیمات مرتبط وجود دارد .
رویکرد ، روش ، تکنیک ، روش ، سبک ، و گاهی اوقات ، کلماتی هستند که اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار میگیرند . در وب سایت ما و ابزارهای مرتبط ، ما سعی خواهیم کرد از این کلمات سازگار که ایجاد کردیم ، استفاده کنیم ، و ما از بازخورد استقبال میکنیم که وضوح و ثبات را بهبود میبخشد . وضوح مفهوم و درک میتواند بر تعدادی از اشتباهات تصمیمگیری ، به خصوص در محیطهای گروهی غلبه کند . زمان را صرف کنید تا معنای مشترک و تمایزات مشخص را گسترش دهید و نتایج تصمیم خود را بهبود بخشید
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید