مراحل فرآیند تحقیق بازاریابی

گام ۱ : مساله تعریف
اولین قدم در هر پروژه تحقیقاتی بازاریابی این است که مساله را تعریف کنید . در تعریف این مشکل ، محقق باید هدف مطالعه ، اطلاعات پیشزمینه مرتبط ، اطلاعات مورد نیاز ، و نحوه استفاده آن در تصمیمگیری را در نظر داشته باشد . این تعریف شامل بحث با تصمیم گیرندگان ، مصاحبه با متخصصان صنعت ، تحلیل دادههای ثانویه ، و شاید ، برخی تحقیقات کیفی مانند گروههای تمرکز است . هنگامی که مساله به طور دقیق تعریف شد ، تحقیق میتواند به درستی طراحی و اجرا شود . [ ۲ ]
مرحله ۲ : توسعه یک رویکرد برای مساله
توسعه یک رویکرد برای مساله شامل فرموله کردن یک چارچوب عینی یا نظری ، مدلهای تحلیلی ، سوالات تحقیق ، فرضیهها ، و شناسایی ویژگیها یا عواملی است که میتوانند بر طراحی تحقیق تاثیر بگذارند . این فرآیند با بحثهایی با مدیریت و متخصصان صنعت ، مطالعات موردی و شبیهسازی ، تحلیل دادههای ثانویه ، تحقیقات کیفی و ملاحظات واقع گرایانه هدایت میشود . [ ۲ ]
مرحله ۳ : طراحی طراحی پژوهش
یک طراحی تحقیقاتی چارچوب یا طرحی برای اجرای پروژه تحقیق بازاریابی است . این روش رویههای لازم برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز را توضیح میدهد و هدف آن طراحی یک مطالعه است که فرضیات مورد نظر را تست کرده ، پاسخهای ممکن را برای سوالات تحقیق تعیین کرده، و اطلاعات مورد نیاز برای تصمیمگیری را فراهم میکند . انجام تحقیقات اکتشافی ، دقیقا ً تعریف متغیرها ، و طراحی مقیاسهای مناسب برای اندازهگیری آنها نیز بخشی از طراحی تحقیق میباشد . مساله چگونگی بدست آوردن دادهها از پاسخ دهندگان ( برای مثال ، با انجام یک نظرسنجی یا یک آزمایش ) باید مورد بررسی قرار گیرد . همچنین لازم است که یک پرسشنامه و یک برنامه نمونهگیری برای انتخاب پاسخ دهندگان برای این مطالعه طراحی شود .
به طور رسمی ، فرموله کردن طرح تحقیقاتی شامل مراحل زیر است [ ۱ ] :
۱. آنالیز دادههای ثانویه
۲. تحقیقات کیفی
۳. روشهای جمعآوری دادههای کمی ( بررسی ، مشاهده ، و آزمایش )
۴. تعریف اطلاعات مورد نیاز
۵. فرایندهای اندازهگیری و مقیاس بندی
۶. طراحی پرسشنامه
۷. فرآیند نمونهبرداری و اندازه نمونه
۸. برنامهریزی برای تجزیه و تحلیل دادهها
مرحله ۴ : کار فیلد یا جمعآوری دادهها
جمعآوری دادهها شامل یک نیروی زمینی یا پرسنلی است که یا در زمینه مصاحبه شخصی ( در خانه ، مرکز خرید ، یا مصاحبه شخصی با کمک کامپیوتر ) ، یا از طریق پست الکترونیکی ( مصاحبه تلفنی با کمک کامپیوتر ) ، یا از طریق پست ( نامه سنتی و نظرسنجی پنل های نامه با prerecruited خانوار ) کار میکنند . انتخاب مناسب ، آموزش ، نظارت و ارزیابی نیروی زمینی به به حداقل رساندن خطاهای جمعآوری داده کمک میکند .
اکانت شما رایگان است ، در صورت تمایل برای دسترسی به ادامه این محتوا و عضویت در باشگاه مشتریان اکانت خود را ویژه نمایید . برای ارتقا اکانت کلیک کنید
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید