جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]

ورود

14 + 7 =

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 09151120465 (ارتباط مستقیم با شما)
  • email info@dokhanian.ir
perm_identity
سبد خرید 0
  • علاقه مندی ها
  • ارتقا عضویت
  • وضعیت اکانت ویژه
0
بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]
perm_identity ورود و ثبت نام

وبلاگ

بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان بلاگ #مدیریت تغییر و مبانی سازمان اصول سازمان داری مدیریت برنامه ریزی و گردش اطلاعات

مدیریت برنامه ریزی و گردش اطلاعات

access_time2019/04/04
perm_identity ارسال شده توسط فریبرز دخانیان
folder_open #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS), اصول سازمان داری, مدل های موثر در تصمیم گیری
visibility 773 بازدید

مدیریت برنامه ریزی و گردش اطلاعات درکسب و کار :

  تعریف کسب و کار :

الف : کسب : منظور از کسب اقداماتی یا فعالیتهایی است که هدف آن درامد زایی ؛ سود اوری و از همه مهمتر تکرار پذیری می باشد.

ب: اندیشه : منظور نوع تفکر و نگرش ایجاد کنندگان کسب وکار می باشد که قطعا در ایجاد درامد؛ سود اوری و تکرارپذیری تاثیر گذار می باشد.

 تعریف کسب و کار از نگاه  اکسفورد: 

 سازمانی  است که برای فراهم کردن کالا، خدمات و یا هر دو به مشتری ایجاد شده است. کسب و کار در اقتصاد سرمایه‌داری حکم‌فرماست، بیشتر کسب و کارها که مالک آن‌ها بخش خصوصی است برای این ایجاد شده‌اند که سودساز باشند و دارایی صاحب‌شان را بیشتر کنند. کسب و کارها می‌توانند ناسودبر باشند و یا مالک آن‌ها دولت باشد. از کسب و کاری که چندین فرد در دارایی آن شریک باشند با عنوان شرکت یاد برده می‌شود، هر چند که این واژه تعریف دقیق‌تری نیز دارد. پترس و پلومن، از صاحب نظران این حوزه، بر این باورند که هر نوع خرید و فروش کسب وکار نیست، بلکه کسب وکار هر نوع تبادل تکرار شونده و تجدید پذیر است.

تعریف سیستم :
عبارتست از یک مجموعه کاملا به هم وابسته که اعضای آن با یکدیکردرجهت تحقق هدف مشترک  ارتباط متقابل داشته و عملکرد آن بر روی یکدیکر تاثیر می گذارد .

منظور از سازمان همان سیستمی است که تعدادی از افراد هدفمند در کناریکدیگر درجهت تحقق هدف مشترک بایادیکر تعامل داشته و نتیجه فعالیت آنها بر روی سایرین تاثیر می گذارد .

آنچه که سازمانها را از یکدیگر متمایز می سازد سبک و نحوه تفکرمدیران ارشد سازمان در مدیریت نمودن آن می باشد.

از نظر سبک مدیریت و طرز تفکر و هدایت سازمانها در سه رده قرار می گیرند.

  • سازمان های فرد محور
  • سازمانهای وظیفه ایی
  • سازمانهای فرایند محور

 بهتر است قبل از تعاریف انواع سبک مدیریت در سازمانها ابتدا واژه مدیریت تعریف اجمالی شود برخی از تعاریف مدیریت از دیدگاه بزرگان این رشته :

  • دکتر ساموئل معتقد است مدیریت هنر تصمیم گیری صحیح و به موقع است .
  • دکتر فریدمن معتقد است مدیریت هنر انجام کار به هموراه و توسط دیگران در زمان ومکان مناسب است .
  • دکترکنتز معتقد است مدیریت ترکیبی از علم وهنر به کارگیری منابع سازمانی علی الخصوص منابع انسانی جهت تجهیز نمودن همه امکانات سازمان در جهت اهداف تعیین شده می باشد.
  • سازمانهای فرد محور :
  • سازمانهایی هستند که مدیران ارشد در آن سازمانها در تمامی سطوح تصمیم گیری مستقیما دخالت نموده و بدون تصمیم آنها در هیچ سطحی ؛ هیچ تصمیمی اتخاذ نمی شود .
  • سازمانهای وظیفه محور :
  • سازمانی است که مدیران ارشد سازمان به پرسنل اجازه می دهند در حد شرح وظایف فعالیت نموده و خارج از آن حق تصمیم گیری و تصمیم سازی ندارند .
  • سازمانهای فرایند محور :
  • در این سبک مدیریت مدیران ارشد طوری سازماندهی رفتاری و اجرایی نموده اند که افراد در سازمان فضای کافی برای ایجاد حرکتهای خلاقانه و نواورانه علاوه بر انجام وظایف تدوین شده در شرح وظایف خود داشته و این امر در جهت کاهش هزینه های سازمان و افزایش بهره وری تاثیر مستقیم دارد.
  • نتیجه گیری :
  • اگر می خواهید سازمانی داشته باشید که در تلاطم  بازارهای رقابتی ضمن حفظ سهم بازار بتوانید به میزان آن اضافه کرده و با حداقل هزینه ها و حداکثر سود اوری برند سازی نمایید به سرمایه مادی و تجهیزات و ماشین الات خودتان خیلی اتکا نکنید مهمترین عامل موفقیت شما در عرصه رقابت داشتن نیروی انسانی کارامد است فقط در سایه یه فضای سالم مدیریت شده درونی می تواند ایجاد گردد.     

 چگونه سازمان فرایندی ایجاد کنیم ؟

برای ایجاد نمودن سازمان فرایندی اقدامات زیر راباید انجام دهید .

  • بپذیرید فردی با تفکر سیستمی باشید نه سنتی
  • در انتخاب شرکا و یا اعضای هیئت مدیره از نگاه دیدگاه انها به تفکر سیتمی بسیار دقت کنید . هر کسی صلاحیت قرار گرفتن در کنار شما بعنوان شریک نمی باشد .
  • از نظر شخصیتی در بدو کار خودتان و شرکای مد نظر را مورد تستهای شخصیتی قرار دهید . یکی از مهمترین مشکلات شرکا در کار مربوط به مسائل فنی کار نیست بلکه نشات گرفته از دیدگاه انهاست که حداقل به میزان ۵۰ درصد ناشی از شخصیت آنهاست . شما و سایر اعضای هیئت مدیره باید در همان ابتدای کار و قبل از استخدام پرسنل به نکات زیر توجه نموده و انها را سرلوحه فعالیتهای سازمان قرار دهید .
  1. برای سازمانتان فلسفه وجودی تهیه کنید
  2. برای سازمانتان چشم انداز تهیه کنید
  3. برای سازمانتان ماموریت تهیه کنید.
  4. برای سازمانتان بر اساس ماموریت اهداف بلند ؛ میان و کوتاه مدت تهیه کنید .
  5. برای سازمانتان تدوین استراتژی های کلان داشته باشید .
  6. بر اساس استراتژی های کلان انتخابی طراحی تاپ چارت سازمانی را انجام داده و بدانید که شما و سایر شرکاء علی رغم اینکه اعضای هیئت مدیره هستند باید مسئولیتهای مستقیم اجرایی سازمان را نیز عهده دار باشند .
  7. بر اساس مدل چارت سازمانی نسبت به تدوین استاندارد های استخدام نیرو اقدام کنید .
  8. بر اساس استخدامهای مکتوب برای هر بخش حداقل نیروی مورد نیاز را جذب نمایید .
  9. فراموش نکنید مسئولیت اموزش نیروی انسانی با شما است برای برای این کار تقویم اموزشی تهیه کنید .
  10. بعد از جذب مدیران میانی در سازمان قسمتی از مسئولیتهای اجرایی را به آنها محول کنید . این مسئولیتها در حد مسئولیتهای میان واحدی و اجرایی است .اگر این اقدام را انجام ندهید قطعا روش سازمانداری شما همان سارمان فرد محور خواهد بود . شما با واگذاری قسمتی از مسولیتها ضمن رها کردن خود از توجه و رسیدگی به امور روزمره که وقت و انرژی زیادی را از شما خواهد گرفت اجازه خواهید داد تا مدیران میانی بتوانند نقش خود را در سازمان که همانا تدوین برنامه های اجرایی در تمام سطوح واحدها و تحلیل نتایج آن جهت اخذ مصوبه شما می باشد را انجام دهند .
  11. توجه داشته باشید تفویض مسئولیت به معنی سلب مسئولیت نیست بلکه این روش فرصت رشد فکری و تحلیلی برای مدیران میانی ایجاد می کند .
  12. نظارت بر عملکرد مدیران میانی و نحوه تفویض قسمتی از مسئولیتهای خودشان به پرسنل تحت الامر خودشان در قالب گزارشات تحلیلی توسط شما و از طریق مدیران میانی باید صورت بگیرد . شما حق دارید در داخل سازمان با تک تک افراد در رده های پایین ارتباطی از نوع و مدل تشریفاتی داشته باشید اما حق ندارید در بودن مدیران میانی قولی به پرسنل داده و یا اقدام مستقیمی انجام دهید که جایگاه مدیر میانی شما دچار خدشه گردد.

بطور خلاصه باید اقدامات زیر را همواره در خصوص هر پروژه در داخل سازمانتان انجام دهید .

  1. در هر موردی دقیقا بدانید می خواهید چه کاری انجام دهید و نتیجه مورد انتظار چیست ؟
  2. قبل از انجام هر کاری بدانید دقیقا چه کسی بهترین فرد برای انجام کار می باشد.
  3. قبل از انجام هر کاری قوانین انجام کار (باید ها و نباید ها رو ) بنویسید
  4. قبل از انجام هر کاری برنامه نظارتی و کنترلی را مشخص کنید و در هنگام انجام کار مراحل در حال اجرارو ارزیابی کنید .
  5. مرحله اخر شاید از همه مراحل مهمتر باشد و آن این است که در کار مسئول کار مربوطه دخالت نکنین .

انتخاب بهترین چارت سازمانی برای سازمانتان بسیار مهم است .

چارت سازمانی در واقع بیانگر تفکر و دیدگاه مدیران ارشد سازمان است . در واقع چارت سازمانی بیانگر سطوح سازمانی و همچنین ارتباط بین واحد های سازمان و تقسیم کارو تفویض اختیارات می باشد.

  1. چارت سازمانی عمودی
  2. چارت سازمانی افقی
  3. چارت سازمانی دایره ایی
  4. چارت سازمانی بر اساس منطقه جغرافیای
  5. چارت سازمانی بر اساس محصولات
  6. چارت سازمانی بر اساس محصولات و منطقه جغرافیای
  7. چارت سازمانی ماتریسی

بهترین مدل چارت سازمانی برای کسب وکار های خصوصی ماتریسی است .

این مدل چارت ترکیبی از چارت وظیفه ایی و    پروژه ایی است .

در این مدل ضمن اینکه هر واحد شرح وظایف مشخص دارد و افراد نیز بر اساس آن شرح وظایف تعریف شده را دارند بطور همزمان و در صورت ضرورت برای هر پروژه یه مسئول پروژه از درون سازمان انتخاب می شود و فرد مزبور ؛ تیم مورد نظر را  از بین پرسنل شرکت انتخاب می نماید و موظف است تا در زمان مقرر شده پروژه را به اتمام برساند . در این سبک افراد مستقر در پروژه ضمن انجام وظایف روتین طبق چارت فعالیتهای مقرر شده در پروزه را نیز باید انجام دهند . برای محقق شدن این چارت لازم است بودجه لازم برای هر پروژه مشخص شده و افراد عضو در پروژه  می دانند که دستمزد مربوط به پروژه علاوه بر کارها و وظایف روتین را دریافت می کنند .

در این قسمت ضروری است تعریفی از برنامه ریزی داشته باشیم

از نگاه اکسفورد برنامه ریزی چنین تعریف شده است .

داشتن تفکر قوی نزد مدیران در جهت شناسایی اهداف قابل دسترسی ؛ انتخاب بهترین اهداف ؛ تجهیز نمودن سازمان از نظر کلیه منابع لازم در جهت تحقق اهداف ؛ و نظارت بر پیاده شدن اهداف در بازه زمانی مشخص

 

مراحل برنامه ریزی شامل :

–      تعيين هدف (اولويت هدفها- زمان- تركيب)

  • پيش بيني :مدت زمان فعاليت(كوتاه مدت ،ميان مدت وبلند مدت)
  • قابل اجرا نمودن از راه بودجه بندي(آموزش- انتخاب افراد اصلح ؛ کنترل )

– ا تخاذ تصميمات كه فعاليت سازمان را در راه نيل به هدف مطلوب رهبري نمايد:

    انعطاف پذيري- قابليت درك – ايجاد هماهنگي – اخلاقي بودن تصميمات

 – روشهاي اجرا:روش متمركز – روش غير متمرکز

 انواع برنامه ریزی :

  • استراتژیک
  • تاکتیکی
  • پشتیبانی
  • ویژگیهای برنامه ریزی استراتژیک :

۱-انعكاسي ازارز شهاي حاكم بر جامعه است. جهان بيني ها واعتقادات وسنت هاي جامعه در برنامه ريزي منعكس ميشود .

۲-توجه اين برنامه ريزي معطوف به سوالات اصلي سازمان است

۳-چهار چوبي براي برنامه ريزي عملياتي وتصميم گيرهاي

مديريت فراهم مي آورد  . (راهنماي تصميم گيري مديران)    

۴-داراي ديد در از مدت است وافق هاي دور تري را در سازمان مطرح مي سازد .

۵-عمليات واقدامات سازمان را در دوره هاي زماني نسبتاطولاني هماهنگ نموده وآنها پيوستگي وانسجام مي بخشد.

۶-در سطوح عالي سازمان شكل مي گيرد .زيرا در اين سطح است كه تقريبا به طور همه جانبه اي اطلاعات لازم در مورد امكانات دنباله سازمان وانتظارات وتوقعات از آن متمركز است.

۷-فراگير بوده وبرنامه هاي عملياتي سازمان را در بر مي گيرد

مزایای برنامه ریزی استراتژیک :

  • تفكر وانديشدن به به شكل استراتژيك
  • تشخيص جهت گيري آينده
  • اتخاذ تصميمات امروز در پرتو نتا يج وبازتاب هاي آينده تصميمات
  • تدوين وتوسعه مباني جامع وقابل دفاع براي تصميم گيري
  • رعايت حداكثر احتياط وبصيرت در نواحي تحت كنترل سازمان
  • بهبود عملكرد
  • بر خورد موثر بامحيطي كه باتغييرات سريع مواجه
  • ايجاد تيمكار ورعايت اصول كار شناسي  وبه آنها جهت مي بخشد .

 

 چگونه برنامه ریزی  استراتژیک می تواند به  سازمان کند :

۱– به روش استراتژيك بيند يشدواستراتژيهاي موثري تدوين كند.

۲-جهت گيري آينده را مشخص مي كند

۳-اولويتها را مشخص سازد

۴-تصميم هاي امروز را در پرتو پيامدهاي آينده آنها اتخاذ كند

۵-پايه اي داراي همسازي منطقي و قابل دفاع براي تصميم گيري برقرار سازد

۶-درزمينه هاي تحت كنترل سازمان ،حداكثر بصيرت را اعمال كند

۷-با توجه به تمامي سطوح وكنشها تصميم گيري كند

۸-مسايل سازماني عمده را حل كند

۹- عملكرد سازماني را بهبود بخشد

۱۰-با اوضاع واحوالي كه به سرعت دستخوش تغيير ميشوند به روش ساده برخورد كند

۱۱- كار تيمي ايجاد كنند وتيم كارشناسي تشكيل دهند.

 

وظایف مدیران و مهارتهای مدیران چیست ؟

بطور کلی وظایف مدیران بشرح ذیل هستند :

  • برنامه ریزی
  • سازماندهی
  • هماهنگی
  • رهبری
  • کنترل و نظارت
  • خلاقیت و نواوری

 

مدیران باید دارای مهارتهای زیر باشند :

  • مهارت فنی یا تخصصی
  • مهارت تشریفاتی
  • مهارت ارتباطی
  • مهارت اطلاعاتی
  • مهارت ادراکی
  • مهارت حل مسئله

محیط های موثر در عملکرد سازمان :

  • محیط داخلی
  • محیط خارجی

محیط داخلی عبارتست از کلیه واحد های درون سازمانی که طبق چارت سازمانی بایستی در تعامل با یکدیگر ضمن انجام وظایف محوله نسبت به ارزیابی نتایج حاصله در بازار های هدف و تسری نمودن آن در تصمیمات بعدی اقدام نمایند.

محیط خارجی عبارتست از عواملی که در تصمیم سازی شما در سازمانتان بسیار تاثیر گذار است و بایستی بر اساس جمع اوری اطلاعات از وضعیت ان عوامل بتوان بهترین تصمیم سازی برای سازمان استفاده نمود .

 

 

سرفصل موارد مهم در محیط خارجی شامل :

  • دولت و سیاستهای آن
  • رقبا و سیاستهای مربوطه
  • دیدگاه مشتریان و رفتارهای مربوطه
  • وضعیت اقتصادی ؛ سیاسی ؛ اجتماعی ؛ بهداشتی
  • وضعیت قوانین و مقررات ؛ استانداردها
  • منابع تامین و زنجیره تامین

 

  • منظور از معماری سازمانی چیست ؟
  • طراحی سازمانی از نظر سازمانی ؛ اقدامات ؛ نتایج مورد انتظار برا ساس ترکیب اطلاعات درون سازمانی و برون سازمانی و طراحی گردش اطلاعات در درون سازمان با هدف سرعت بخشیدن به نتایج با توجه به سرعت تغییرات در بازارهای رقابتی
  • مدیریت سیستم گردش اطلاعات  :
  • اهميت اطلاعات براي مديريت

در اكثر سازمانها (به جز سازمانهاي كوچك) مديريت به ندرت مستقيماً به عمليات كاري توجه مي‌كند، مديريت تلاش مي‌كند با استفاده ازمنابع رسمي(مانند MISسازمان) يا منابع غيررسمي(مكالمة تلفني، ملاقات حضوري، تماسهاي اجتماعي ونظاير آن) تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي كرده وهمچنين فعاليتها راكنترل كند.

مديريت با تغييرات سريع و محيط‌هايي كه هر روز پيچيده‌ترمي‌شوند، سر وكار دارد. براي هر تصميم‌گيري، نياز به توجه به عوامل گوناگون ضروري است. ازجملة اين موارد مي‌توان به برنامه‌ريزي ‌ها، قوانين دولتي، نگرشهاي كارفرمايان، مشتريان، گروههاي مصرف‌كننده و نظايرآن اشاره كرد. در هر يك از اين موارد، مديريت نياز به اطلاعات مناسبي داردكه دانش او را افزايش وعدم اطمينان وي را كاهش دهد. بدون داشتن اطلاعات مناسب، مدير نمي‌تواند فعاليت كارآمدي داشته باشد. بنابراين به نظرمي‌رسد بهتر است به جاي عبارت آشناي «مديريت، انجام دادن كارها از طريق ديگران است» با اضافه كردن چند كلمه، عبارت: «مديريت، با استفاده ازاطلاعات مناسب را ازطريق افراد،كارها را انجام مي‌دهد» را به كار ببريم.

در اغلب گزارش‌ها و يادداشت‌هاي سازمان، داده‌ها به چشم مي‌خورند. براي مثال، تاريخ ومقدار يك صورت حساب يا چك، جزئيات ليست حقوق، تعداد وسايل نقليه‌اي كه از نقطه خاصي دركنارجاده گذشته‌اند، نمونه‌هايي از داده‌ها هستند. داده‌ها از منابع داخلي وخارجي اخذ مي‌شوند.داده‌هاي گرفته شده از منابع خارجي به آساني قابل  استفاده‌اند (صورت وضعيت بانكي، صورت حساب خريد) اما براي جمع‌آوري داده‌ها ازمنابع داخلي، نياز به اندازه‌گيري مناسب فعاليتهايي است كه درداخل جريان دارد و براي ثبت آن‌ها سيستم‌هايي وجود دارد. براي شكل دهي اطلاعات، داده‌ها بايد پردازش شوند، اما بايد توجه داشت اقدام صرف پردازش داده‌ها به تنهايي باعث توليد اطلاعات نمي‌شود.

سيكل حيات دادهData Life cycle

داده در درون  MISسيكل حيات خود را دارد و سه جنبه اين سيكل حيات كه به طور ويژه‌اي در توسعه طراحي و عمليات سيستم مهم هستند عبارتند از:

داده‌هاچگونه توليدمي‌شوند؟

داده‌هاچگونه بارورمي‌شوند؟

داده‌هاتحت چه نوع پردازشي قرارمي‌گيرند؟

انتقال داده‌ها وذخيره‌سازي، اصلاح داده‌ها و توليد مجدد ممكن است درمراحلي ازسيكل حيات اتفاق بيفتد. توليد و به دست آوردن داده ‌ها ممكن است به علت يك عمليات داخلي ياخارجي شركت رخ دهد.

۱- ذخيرهStore: ‌سازيstore يا انهدامdestroy: براثر پديده‌ها درمحيط ياسازمان داده‌ها توليد مي‌شوند.

اين داده‌ها معمولاًدراسناد يا پايگاه اطلاعاتي كامپيوتر ذخيره شده‌اند و داده هاي بي‌ارزش معدوم مي‌شوند.

۲- حمل و نقل carrying: داده‌ها به طورمكرر در طي حوزه عمر از يك پروسه به پروسه ديگرحمل ونقل مي‌‌شود.

۳- بازيافتrecover: مشكل بازيافت داده‌ها از مشكلات سيستم‌هاي اطلاعاتي مديريت بزرگتر نيست و داده‌ها بايد به نحوي ذخيره ونگهداري شوندكه قابل دسترسي يا بازيافت باشند.

۴- تكثيرincrease: داده‌ها در حافظه ثانويه كامپيوتر يا در ركوردهاي مناسب براي كاربران چندگانه، دركپي‌هاي چندگانه توليد مجدد مي‌شوند.

۵- ارزيابيevaluation: داده‌ها پس ازاصلاح ارزيابي مي‌شوند تا معين شودكه بايد بيشتر پردازش شوند، ذخيره شوند يا معدومگردند.

كميت داده‌هاي ذخيره شده منوط به هزينه‌هاي ذخيره‌سازي است.

۶- دسته بنديclassification: داده‌ها غالباً به صورت تصادفي ذخيره شده‌اند و بايد دسته‌بندي شوند و تغيير شكل يابند و براي ارائه به كاربران آماده شوند.

۷- تجزيه و تحليلanalysis: داده‌ها ممكن است قبل از استفاده موردتجزيه وتحليل قرار گيرند تا ميزان كاربري آنها هماهنگ و يا بيشتر شود.

۸- دستكاريretouch: داده‌ها تغيير شكل مي‌يابند تا  قابليت مصرف در طيف وسيعتري داشته باشند.

۹- تركيبcombination : تجمع داده‌هاي زيادي غالباً نيازمند به چارچوب يك مجموعه پرمعني و منظم هستند و اين امر با تركيب واختلاط داده‌ها با توجه به هدف ومنظور كاربران انجام مي‌شود.

۱۰- سودمنديprofitability: ميزان كارآيي داد ه ها بايد طوري باشد كه داده به شكل معني ‌داري براي استفاده اعضاي  سازمان آماده ‌شوند.

۱۱- انهدام clear: بعد از ارزيابي ممكن است داده‌هاي غيرمفيد كه هيچ‌گونه ارزشي ندارد منهدم شوند.

 

ويژگي‌هاي اطلاعات:

اطلاعات سودمند بر ۳ ستون دقيق بودن، به موقع بودن و مربوط بودن استواراست كه اين ۳ مهم‌ترين ويژگي‌هاي اطلاعات به شمار مي‌روند.

۱- دقيق بودنcarefully:

 معني دقيق بودن از يك به علاوه يك برابر دو فراتر مي‌رود. دقيق بودن يعني هيچ ‌گونه اشتباه يا خطايي در اطلاعات راه ندارد.منظور از دقيق بودن اطلاعات اين است كه اطلاعات روشن باشد ودقيقاً معني داده‌هايي را كه برآن مبتني است منعكس سازد. اطلاعات دقيق، تصوير دقيقي را در اختيار دريافت‌كننده قرار مي‌دهد.

۲- به موقع بودنupdate: تنها از اطلاعاتي استفاده شود كه در زمان مناسب به مدير ابلاغ مي‌شوند. تأخير در جمع‌آوري پردازش يا ارسال اطلاعات موجب تبديل اطلاعات ضروري به گزارشهاي بي‌مصرف مي‌شود.

اطلاعات بايد طوري باشد كه در زمان نياز در اختياركاربران قرارگيرد وآخرين تغييرات درآن اعمال شده باشد و از هر نظركامل و قابل استفاده باشد.

۳- مربوط بودنcommunication

 اطلاعاتي كه به نوعي درحوزة فعاليت مدير قرار داشته و به وظايف وي مرتبط باشند مناسبند. خواه اين اطلاعات براي برنامه‌ريزي باشند يا تصميم‌گيري. همچنين ذيربط بودن در برگيرندة ملاحظاتي مي‌شودكه به موقعيت و سطح مدير در سازمان بر مي‌‌گردد. واضح است كه بين نيازمنديهاي اطلاعات مديران راهبردي (سطح بالا) ومديران سطح عملياتي تفاوتهاي چشم‌گيري وجود دارد.

 

باتوجه به سطح مديران تصميم‌گيرنده تركيب اطلاعات داخلي وخارجي تغييرمي‌كند.در سطح مديريت ارشدبيشتربراطلاعات خارجي تأكيدمي‌شود درسطح مياني وعملياتي اطلاعات داخلي مهم قلمدادمي‌شوند.

اطلاعات برنامه‌ريزي کننده: دربرنامه‌ريزي هرفعاليتي معيارها،ضوابط ومشخصات به كارمي‌روند.ازاين روچنين اطلاعاتي رااطلاعات برنامه‌ريزي مي‌نامند.معيارهاي زماني‌،معيارهاي عملياتي و معيارهاي طراحي مثالهايي ازاين نوع اطلاعات هستند.

 اطلاعات كنترل‌كننده: گزارش وضعيت يك فعاليت از طريق مقايسه وضع موجودبااستانداردرااطلاعات كنترل‌كننده مي‌نامند.زماني كه چنين اطلاعاتي انحراف ازآرمانهاواهداف رانشان مي‌دهدباعث تصميم‌هاواقدام‌هايي مي شود.

اطلاعات آگاه‌كننده: مجموعه‌اي ازاطلاعات است كه از طريق گزارش‌هاي كتابخانه ومطالعات پژوهشي براي ايجادپايگاه علمي جمع‌آوري شده‌اندومنبع تصميم‌گيري شناخته مي‌شود.چنين مجموعه‌اي مستقيماً به تصميم‌گيري مربوط نمي‌شوداماآگاهي ودانش، قدرت وتوان سازمان تلقي مي‌گردد.

 

نتیجه گیری :

  • سازمانداری در شرایط امروز کار راحتی نیست
  • باید هوشمند باشید و هوشمند دانه مدیریت کنید
  • سیستم اطلاعاتی دقیقی ابتدا طراحی کنید و با مستند سازی مدیریت دانش را در هر بخش ایجاد و به روز نگه دارید .
  • سیستم اطلاعاتی رو بر پایه نرم افزاری اختصاصی مدیریت کنید تا سرعت در تصمیم گیری و تصمیم سازی شما افزایش یابد
  • از تصمیم گیری های سلیقه ایی در هر زمینه ایی خوداری کنید
  • شرکا و نیروی انسانی خوب را بر اساس الگو های جذب استخدام کنید
  • منابع تامین و منابع سرمایه را هوشمند دانه بکار بگیرید

 

 

 

 

درباره فریبرز دخانیان

حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید

نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
جدید تر آشنایی با قانون تجارت - بخش ششم ( شرکتهای تعاونی)
قدیمی تر مدیریت شکایت مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

سیزده + ده =

  • جدید
  • دیدگاه ها
قبلی بعدی
باور داشته باشیم :

مسیر موفقیت هر فرد کاملا انفرادی است ، به شرط استفاده از ابزارهای راهنمای موثر ، همراه شما هستیم .

دسترسی سریع
  • بلاگ
  • پرداخت
  • تماس با ما
  • علاقه مندی ها
  • درباره ما
  • فروشگاه
مجوزها
تمامی حقوق برای سایت دخانیان محفوظ می باشد | سایت ساز
keyboard_arrow_up