مدیریت استراتژیک

مدیریت راهبردی :
مدیریت استراتژیک چیست
مدیریت استراتژیک مدیریت منابع سازمان برای رسیدن به اهداف و اهداف آن است . مدیریت استراتژیک شامل تعیین اهداف ، تحلیل محیط رقابتی ، تجزیه و تحلیل سازمان داخلی ، ارزیابی استراتژیها و حصول اطمینان از این امر است که مدیریت استراتژیها را در سراسر سازمان اجرا میکند . در قلب خود ، مدیریت استراتژیک شامل مشخص کردن نحوه تجمع سازمان در مقایسه با رقبایش و تشخیص فرصتها و تهدیدهای پیش روی یک سازمان ، چه از درون سازمان و چه از طرف رقبا باشد ، میباشد .
شکست مدیریت استراتژیک
مدیریت استراتژیک به چندین مکتب فکری تقسیم میشود . یک رویکرد تجویزی برای مدیریت استراتژیک مشخص میکند که چگونه استراتژیها باید توسعه یابند , در حالی که رویکرد توصیفی بر چگونگی قرار دادن استراتژیها متمرکز است . این مدارس بر این باورند که آیا استراتژیها از طریق فرآیند تحلیلی ایجاد میشوند که در آن تمام تهدیدها و فرصتها به حساب منظور میشوند یا بیشتر شبیه اصول راهبردی کلی هستند که باید اعمال شوند .
فرهنگ کسبوکار , مهارتها و شایستگیهای کارکنان و ساختار سازمانی عوامل مهمی هستند که چگونگی دستیابی سازمان به اهداف بیانشده را تحتتاثیر قرار میدهند. شرکتهای انعطافناپذیر ممکن است در محیط کسبوکار متغیر موفق باشند . ایجاد یک مانع بین توسعه استراتژیها و اجرای آنها میتواند تعیین کند که آیا اهداف به طور موثر برآورده شدهاند یا خیر .
در حالی که مدیریت ارشد سازمان در نهایت مسئول استراتژی خود است , استراتژیها خود اغلب با اعمال و ایدههای مدیران و کارکنان سطح پایین جرقه میزنند . یک سازمان ممکن است چندین کارمند به استراتژی داشته باشد تا تکیه به مدیر عامل اصلی ( ceo ) برای هدایت . به دلیل این واقعیت , رهبران سازمان بر یادگیری از استراتژیهای گذشته و بررسی محیط در سطح کلان متمرکز هستند . سپس دانش جمعی برای توسعه استراتژیهای آینده و هدایت رفتار کارمندان برای اطمینان از حرکت کل سازمان به جلو استفاده میشود . به این دلایل , مدیریت استراتژیک موثر نیازمند دیدگاهی درونی و بیرونی است .
مدیریت استراتژیک در عمل
شرکتهایی که قادر به رقابت هستند , هدف مدیریت استراتژیک است . برای رسیدن به این هدف , برنامهریزی استراتژیک مدیریت استراتژیک مهمترین جنبه برنامهریزی است . برنامههای عملی شامل شناسایی معیارها , منابع مالی – مالی و انسانی – و قرار دادن منابع رهبری برای نظارت بر ایجاد , فروش و استقرار محصولات و خدمات است . مدیریت استراتژیک به شیوههای ارتباطی داخلی و خارجی و نیز پیگیری برای اطمینان از اینکه شرکت اهدافی را که در برنامه مدیریت راهبردی تعریفشده, برآورده میکند .
برای مثال ، یک دانشکده فنی انتفاعی مایل است ثبتنام دانش آموزان جدید و فارغالتحصیلی دانش آموزان در طی سه سال آینده را افزایش دهد . هدف این است که کالج را به عنوان بهترین خریداری برای یک پول دانش جویان در میان پنج کالج فنی انتفاعی در منطقه ، با هدف افزایش درآمد قرار دهید . در این مورد ، مدیریت استراتژیک به معنای حصول اطمینان از این امر است که این مدرسه برای ایجاد کلاسهای درس با فنآوری پیشرفته و استخدام بهترین مربیان واجد شرایط بودجه دارد . این کالج هم چنین در بازاریابی و استخدام سرمایهگذاری میکند و استراتژیهای حفظ دانش آموزان را اجرا میکند . رهبری دانشکده ارزیابی میکند که آیا اهداف آن به صورت دورهای به دست آمدهاست .
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید