فن بازار چیست و چه اهدافی دارد؟

فرآیند توسعه اقتصادی دانشمحور نیازمند زیرساختهایی برای تجاریسازی یافتههای پژوهشی و تسهیل مبادلات و انتقال صحیح فناوری است. یکی از ابزارهایی که برای تسهیل فعالیتهای توسعه فناوری، شفافسازی و تقویت بازار فناوری در دنیا مورد استفاده قرار میگیرد، فنبازارها هستند.
فنبازار بهمعنای بازار فناوری، در حقیقت بازاری برای عرضه و فروش فناوری است. همانطور که بازار مسکن محل مبادله مسکن است و بنگاههای معاملات مسکن واسطههای اطلاعاتی و حقوقی معامله مسکن هستند، در بازار فناوری نیز فنبازارها نقش واسطهای برای رساندن اطلاعات فناوری و مشاوره درباره مراحل انتقال فناوری به «عرضهکنندگان»، «متقاضیان»، «کارآفرینان» و «سرمایهگذاران» را دارند.
یک فن بازار دارای نقشهای مهمی همچون بهرهبرداری از فناوری و پتنتهای استفاده نشده، مبادله فناوری و نقش واسطهگری بین عرضهکنندگان و متقاضیان، ارائه ارتباطهای مرتبط با فناوری همچون شیوههای تجارت و تجاریسازی فناوریها و بازاریابی برای آنها و خدمات پشتیبانی همچون جستجوی عرضهکننده و متقاضی فناوری و خدمات مالی است. با توجه به نقشهای گفتهشده برای فن بازارها میتوان آنها را به سه دسته کلی تقسیم کرد:
۱٫فن بازار اطلاعات: در این فنبازار، تنها اطلاعات فناوری به مخاطبان عرضه میشود. در واقع همانطور که وقتی به یک بنگاه معاملات مسکن مراجعه میکنید، اطلاعات کاملی در مورد مسکن قابل خرید یا فروش با تمام ویژگیهایش مییابید، در فنبازار اطلاعات هم میتوانید از فناوریهای قابل خرید و فروش مطلع شوید.
۲٫فن بازار انتقال فناوری: اینگونه فنبازارها به طرفین معامله انتقال فناوری مشاورههای فنی، حقوقی و بازار میدهند تا به بهترین شکل منافع طرفین تأمین شود.
۳٫فن بازار ترکیبی: که هر دو وظیفه بالا را همزمان انجام میدهد.
بخشهای فنبازار:
- برگزاری نمایشگاه دستاوردهای مخترعان و شرکتهای دانشبنیان
- برگزاری نشستهای انتقال فناوری و مبادله تجاری و کارآفرینی
- برگزاری کارگاههای تخصصی کسب و کار و کارآفرینی
- برگزاری تور فناوری
- حمایت از ساخت نمونه اولیه اختراعات و تجاریسازی اختراع
- برگزاری استارتاپ و مسابقات دانشجویی
- مشاورههای تخصصی با مجربترین کارشناسان در زمینههای:
ثبت اختراع، ثبت برند، نشان جغرافیایی مالکیت فکری و…
تامین منابع مالی و تجاریسازی محصولات
معرفی ظرفیتهای حمایتی نهادهای دولتی و خصوصی از اختراعات و محصولات دانشبنیان
مشاوره در زمینه بیمه محصولات دانشبنیان
مشاوره در زمینه روش ثبت شرکت و مراحل دانشبنیانی
مشاوره در زمینه طرح کسب و کار
فنبازار به معنای بازار فناوری، محلی برای مبادلات فناوری است. در واقع فنبازار یك بنگاه معاملات فناوری است كه با ایفای نقش واسطه اطلاعاتی و حقوقی، وظیفه نزدیك كردن طرفهای «عرضه» و «تقاضا» در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته را بر عهده دارد.
شناسایی و ارائه فرصتهای سرمایهگذاری در حوزه فناوری، جلب سرمایهگذاران، تسهیل روند تجاریسازی دانشفنی و سایر فعالیتهای حرفهای كه منجر به «توسعه بازار فناوری» میشود از جمله نقشهای اساسی فنبازارها است. در دنیا فنبازارها به سه دسته فنبازارهای اطلاعات فناوری، فنبازارهای انتقال فناوری و فنبازارهای تركیبی تقسیمبندی میشوند.
فن بازار به معنای بازار فناوری، یعنی محلی برای مبادلات تکنولوژی است. همانطور که بازار مسکن محل مبادله مسکن است و بنگاههای معاملات مسکن واسطههای اطلاعاتی و حقوقی معامله مسکن هستند، در بازار فناوری نیز فنبازارها نقش واسطهای برای رساندن اطلاعات تکنولوژی به «عرضهکنندگان»، «متقاضیان»، «کارآفرینان» و «سرمایهگذاران» را دارد. درضمن به ارائه مشاوره در خصوص مراحل انتقال تکنولوژی میپردازد.
تولد فنبازارها به یک دهه قبل (دهه ۱۹۹۰) و کشورهای شرق آسیا برمیگردد. کشورهایی چون «ژاپن»، «چین» و «هنگکنگ» که خود تولیدکننده تکنولوژی نبودند و بیشتر از استراتژی انتقال تکنولوژی استفاده میکردند، برای ساماندهی به جریان انتقال تکنولوژی در کشورشان دست به ایجاد ساختارهایی زدند که بعداً به نام Technomarket یا technomart معروف شدند.
نمونهای از مهمترین فنبازارها درحال حاضر عبارتاند از:
فنبازار آسیا و اقیانوسیه APCTT؛ مستقر در دهلینو
فنبازارYet2؛ در آمریکا
فنبازار هنگ کنگ.
فنبازار و مأموریت آن:
ظرایف موجود در انتقال تکنولوژی لزوم ایجاد اطلاعرسانی صحیح، مشاوره و استانداردسازی مبادلات را بوجود آورد، که این نقش توسط فنبازارها ایفا میشود. در اصل فنبازار در نقش یک واسطهٔ حرفهای در سطوح مختلف در کنار عرضهکنندگان (دانشگاهها، پژوهشگاهها و واحدهای تحقیق و توسعهٔ صنایع) و متقاضیان تکنولوژی (صنایع بزرگ، بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط، سرمایهگذاران و حتی دانشگاهها) خواهد بود. با این تعریف میتوان گفت فنبازار در اصل یک بنگاه تخصصی معاملات تکنولوژی است.
در این بازار، فروشندگان تکنولوژی فرصت مییابند تا ایدهها و تکنولوژیهای خود را به معرض نمایش گذاشته و برای آنها اقدام به بازاریابی نمایند. از طرفی این امکان نیز وجود دارد که متقاضیان تکنولوژی نیز تقاضاهای خود را مطرح نموده و به این صورت قدرت انتخاب بالاتری در بین گزینهها داشته باشد.
انواع فنبازارها:
فن بازارها به سه دسته کلی تقسیم میشوند:
فنبازار اطلاعات: در فنبازار اطلاعات، تنها اطلاعات تکنولوژی به مخاطبان عرضه میشود. در واقع همانطور که وقتی به یک بنگاه معاملات مسکن مراجعه میکنید، اطلاعات کاملی در مورد مسکن قابل خرید یا فروش با تمام ویژگیهایش میبابید، در فنبازار اطلاعات هم میتوانید از تکنولوژیهای قابل خرید و فروش مطلع شوید.
فنبازار مشاوره: این گونه فنبازارها به طرفین معامله انتقال تکنولوژی مشاورههای فنی، حقوقی و بازار میدهند تا به بهترین شکل منافع طرفین تأمین شود.
فنبازار ترکیبی: که هر دو وظیفه بالا را همزمان انجام میدهد.
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید