جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]

ورود

چهار × پنج =

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 09151120465 (ارتباط مستقیم با شما)
  • email info@dokhanian.ir
perm_identity
سبد خرید 0
  • علاقه مندی ها
  • ارتقا عضویت
  • وضعیت اکانت ویژه
0
بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]
perm_identity ورود و ثبت نام

وبلاگ

بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان بلاگ #روش های تصمیم گیری فرآیند تصمیم گیری فرایند تصمیم گیری

فرایند تصمیم گیری

access_time2019/05/10
perm_identity ارسال شده توسط فریبرز دخانیان
folder_open فرآیند تصمیم گیری
visibility 789 بازدید

index 1 فرایند  تصمیم گیری

فرایند تصمیم گیری :

ابتدا باید بدانیم که تصمیمی گیری بعنی انتخاب یک راه از بین راههای ممکن با توجه به اطلاعات حمع اوری شده و تحلیلی و قدرت تشخیص مدیر تصمیم گیرنده .

در کسب و کار های موفق دو جز اصلی لازم و ضروری است :

  1. نظم و انظباط کاری ؛ مدیریتی؛ تصمیم گیری ؛ اجرا
  2. خلاقیت داشتن 

تصمیم گیری در ۵ بخش همواره تقسیم بندی می شود یا بهتر است بگوییم برای تصمیم گیری  ۵ مرحله  اصلی و ضروری است  . 

الف : جرات تصمیم گیری توسط مدیر

ب: زمان لازم برای تصمیم گیری 

ج: سرعت لازم برای تصمیم گیری

چ: دقت لازم برای تصمیم گیری

خ: اجرای صحیح  تصمیم اتخاذ شده 

 الف: همانطور که مشخص است برای تصمیم گیری در کسب و کار و با توجه به شرایط متغیر آن و ضرورت اتخاذ تصمیمات  صحیح ؛ هر مدیری باید بتواند از نظر جرات تصمیمات راهبردی از توانایی کافی برخوردار باشد  . شخصیت افراد در اتخاذ تصمیمات دشوار و راهبردی بسیار اهمیت دارد لذا همواره تاکید می کنیم برای مشاغلی که ضروری است تصمیمات استراتژیک اتخاذ شود باید افرادی را انتخاب کنید که از نظر شخصیتی توانایی آن را داشته باشند و در شرایط حساس دچار ضعف در تصمیم گیری نمی شوند. افرادیی که بر اساس تستهای سنجش شخصیتی مناسب نیستند نباید بر مسند مشاغل و یا پستهایی قرار بگیرند که ماهیت آن شغل اتخاذ تصمیمات کلان و راهبردی می باشد .  بهترین اطلاعات و تیم های کاری وظیفه دارند تا به مدیر در زمان لازم کمک برای تصمیم گیری راهبردی نمایند اما خود مدیر هم باید جرات آن را داشته باشد پس این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند 

ب: اگر مدیر با جرات که اطلاعات لازم برای تصمیم گیری را دراختیار دارد نتواند به موقع تصمیم در خصوص انجام یا عدم انجام کاری را بگیرد با گذشت زمان کلیه اطلاعات و تحلیل های انجام شده دیگر فایده ایی نخواهد داشت چون  مفید بودن آنها رو به کاهش خواهد گذاشت و درصد زیسک افزایش می یابد  در کسب و کار ریسک یعنی عدم شناخت به هر موضوعی به دلیلی ناشناخته ها پس باید کاری بکنیم تا حجم ناشناخته ها برای مدیران تصمیم گیرنده روز به روز کاهش یابد . 

ج:  سرعت در تصمیم گیری شاخصه بعدی در  فرایند تصمیم گیری است . داشتن سرعت  لازم برای صدور فرمان باعث تغییرات اساسی در جایگاه سازمان و سهم آن در بازارهای هدف و افزایش   رضایت مندی مشتریان در کنار افزایش سهم برند و بازار خواهد شد . نکته کلیدی در این خصوص این است که بدانیم بازار هیچگاه منتظر تصمیمات ما نخواهد شد و مسیر خودش را ادامه می دهد پس ما موظفیم در زمان مناسب بهترین تصمیم را برای کسب  و کار خودمان با سرعت لازم بگیریم. برای این کار باید فرهنگ برنامه ریزی ایجاد کنیم تصمیم گیری بدون برنامه ریزی برای آن غیر ممکن است .

ح: دقت در تصمیم گیری آیتم بعدی و بسیار مهم در  فرایند تصمیمات سازمان است  . تصمیمیات عجولانه اساسا سازمان را به قهقرا خواهد برد و باعث شکست قطعی خواهد شد . تصمیمات عجولانه در دو حالت اتخاد می شود :

  1. برنامه ایی برای تصمیم گیری نداشته ایم . یعنی شرایطی را مهیا نکرده ایم تا بتوانیم تصمیم درست بگیریم و اجبارا به خاطر فشارهای محیطی مجبور به تصمیمات واکنشی هستیم  
  2. اگر برنامه ریزی برای تصمیم گیری داشته ایم که محور اصلی آن تجزیه  و تحلیل اطلاعات جمع اوری شده صحیح می باشد در زمان لازم اقدام نکرده ایم و به همین دلیل دقت تصمیمات در اجرا با نتایج مورد انتظار یکسان نبوده است . پس بهترین تصمیمات باید در زمان خودش و با دقت اتخاذ کرد . نکته دیگر در مورد دقت ؛ ضرورت تشخیص نوع تصمیمات است . آیا این تصمیم ضروری است ؟ آیا می توان این تصمیم را به زمان دیگری موکول کرد؟ پاسخ گویی به اینگونه سوالات یعنی اینکه سازمان در هر موردی عجولانه و فقط به صرف اینکه عنوان شود تصمیمی گرفته شده است اقدام نمی کند . ازطرف دیگر دقت در انالیز کردن اطلاعات لازم برای تصمیم گیری نیز در این حوزه تعیین می شود که باید ذقت کافی در مورد اطمینان از صحت ؛ به روز بودن ؛ متناسب بودن ؛ مرتبط بودن و کافی بودن اطلاعات انجام داده و سپس اقدام به تصمیم گیری نمائیم .

خ: درست انجام دادن تصمیم اخرین و مهمترین بخش از فرایند تصمیم گیری است . در واقع موارد قبلی از نظر امتیاز دهی همگی ۵۰ درصد اهمیت را دارند که البته باید تاکید کنم هریک در بخش خودش ۱۰۰ درصد مهم و قابل تعمق است ولی اگر تمام بخش های قبلی به درستی اقدام شود و در مرحله آخر که اجرای تصمیم هست درست کار را مدیریت نکرده و به هدف مدنظر خودمان نرسانیم عملا تمام تلاش های قبلی بی ثمر خواهند بود پس باید دقت داشته باشیم تمام موارد جز فرایند تصمیم گیری است و همه آنها باید با دقت به انجام برسد خصوصا مرحله آخر که مدیریت برا اجرای تصمیم درست  می باشد . 

در واقع وظیفه ما بعنوان مدیر در سازمان اتخاذ تصمیمات درست و درست انجام دان آن تصمیم درست است.

 

درباره فریبرز دخانیان

حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید

نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
جدید تر فرایند بازاریابی
قدیمی تر اصولی که یک فروشنده موفق باید داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

سیزده − دو =

  • جدید
  • دیدگاه ها
قبلی بعدی
باور داشته باشیم :

مسیر موفقیت هر فرد کاملا انفرادی است ، به شرط استفاده از ابزارهای راهنمای موثر ، همراه شما هستیم .

دسترسی سریع
  • بلاگ
  • پرداخت
  • تماس با ما
  • علاقه مندی ها
  • درباره ما
  • فروشگاه
مجوزها
تمامی حقوق برای سایت دخانیان محفوظ می باشد | سایت ساز
keyboard_arrow_up