جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]

ورود

سه + یک =

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 09151120465 (ارتباط مستقیم با شما)
  • email info@dokhanian.ir
perm_identity
سبد خرید 0
  • علاقه مندی ها
  • ارتقا عضویت
  • وضعیت اکانت ویژه
0
بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]
perm_identity ورود و ثبت نام

وبلاگ

بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان بلاگ #تحقیقات بازاریابی فرایند تحقیق بازاریابی

فرایند تحقیق بازاریابی

access_time2019/05/11
perm_identity ارسال شده توسط فریبرز دخانیان
folder_open #تحقیقات بازاریابی
visibility 792 بازدید

مراحل فرآیند تحقیق بازاریابی :

گام اول : تعریف مساله

اولین قدم در هر پروژه تحقیقاتی بازاریابی , تعریف مساله است . در تعریف این مشکل , محقق باید هدف مطالعه , اطلاعات زمینه‌ای مربوطه , اطلاعات مورد نیاز , و چگونگی استفاده از آن در تصمیم‌گیری را مد نظر قرار دهد . تعریف مساله شامل بحث با تصمیم گیرندگان , مصاحبه با کارشناسان صنعت , تحلیل داده‌های ثانویه , و شاید برخی تحقیقات کیفی مانند گروه‌های متمرکز است . پس از تعریف دقیق مساله , تحقیق می‌تواند به درستی طراحی و اجرا شود .

مرحله ۲ : توسعه یک رویکرد برای مساله

توسعه یک رویکرد برای مساله شامل فرموله کردن یک چارچوب عینی یا نظری ، مدل‌های تحلیلی ، سوالات تحقیق ، فرضیه‌ها ، و شناسایی ویژگی‌ها یا عواملی است که می‌توانند بر طراحی تحقیق تاثیر بگذارند . این فرآیند توسط بحث‌هایی با مدیریت و متخصصان صنعت ، مطالعات موردی و شبیه‌سازی ، تحلیل داده‌های ثانویه ، تحقیقات کیفی و ملاحظات واقع گرایانه هدایت می‌شود .

مرحله ۳ : طراحی طراحی پژوهش

یک طراحی تحقیقاتی چارچوب یا طرحی برای اجرای پروژه تحقیق بازاریابی است . این روش رویه‌های لازم برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز را توضیح می‌دهد و هدف آن طراحی یک مطالعه است که فرضیات مورد نظر را تست کرده , پاسخ‌های ممکن را برای سوالات تحقیق تعیین کرده , و اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری را فراهم می‌کند . انجام تحقیقات اکتشافی , دقیقا ً تعریف متغیرها , و طراحی مقیاس‌های مناسب برای اندازه‌گیری آن‌ها نیز بخشی از طراحی تحقیق می‌باشد . مساله چگونگی بدست آوردن داده‌ها از پاسخ دهندگان ( برای مثال , با انجام یک نظرسنجی یا یک آزمایش ) باید مورد بررسی قرار گیرد . همچنین لازم است که یک پرسشنامه و یک برنامه نمونه‌گیری برای انتخاب پاسخ دهندگان برای این مطالعه طراحی شود .

به طور رسمی ، فرموله کردن طرح تحقیقاتی شامل مراحل زیر است [ ۱ ] :

۱. آنالیز داده‌های ثانویه

۲. تحقیقات کیفی

۳. روش‌های جمع‌آوری داده‌های کمی ( بررسی ، مشاهده ، و آزمایش )

۴. تعریف اطلاعات مورد نیاز

۵. فرایندهای اندازه‌گیری و مقیاس بندی

۶. طراحی پرسشنامه

۷. فرآیند نمونه‌برداری و اندازه نمونه

۸. برنامه‌ریزی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها

مرحله ۴ : کار فیلد یا جمع‌آوری داده‌ها

جمع‌آوری داده‌ها شامل یک نیروی زمینی یا پرسنلی است که یا در زمینه مصاحبه شخصی ( در خانه ، مرکز خرید ، یا مصاحبه شخصی با کمک کامپیوتر ) ، یا از طریق پست الکترونیکی ( مصاحبه تلفنی با کمک کامپیوتر ) ، یا از طریق پست ( پست معمولی و نظرسنجی پنل ‌های نامه با استفاده از خانوارها ) کار می‌کند . انتخاب مناسب ، آموزش ، نظارت و ارزیابی نیروی زمینی به به حداقل رساندن خطاهای جمع‌آوری داده کمک می‌کند .

گام اول : آماده‌سازی و تحلیل داده‌ها

آماده‌سازی داده‌ها شامل ویرایش , کدگذاری , رونویسی و تایید داده‌ها است . هر پرسشنامه یا فرم مشاهده بررسی یا ویرایش می‌شود و در صورت لزوم اصلاح می‌شود. کده‌ای عدد یا نامه به هر سوال در پرسشنامه اختصاص داده می‌شوند . داده‌ها از پرسشنامه‌ها رونویسی شده و یا به نوار مغناطیسی یا دیسک‌ها و یا به طور مستقیم به کامپیوتر وارد می‌شوند . اعتبارسنجی تضمین می‌کند که داده‌ها از پرسشنامه‌های اصلی بطور دقیق رونویسی شده‌اند , در حالی که تجزیه و تحلیل داده‌ها , هدایت‌شده با برنامه تحلیل داده‌ها , به داده‌هایی که جمع‌آوری شده‌اند , معنا می‌دهد . این روش‌ها برای تحلیل داده‌ها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که یک اندازه‌گیری واحد از هر عنصر یا واحد در نمونه وجود داشته باشد , یا اگر چندین اندازه‌گیری از هر آلمان وجود داشته باشد , هر یک از متغیرها به تنهایی تحلیل می‌شوند . از سوی دیگر , تکنیک‌های چندمتغیره برای تحلیل داده‌ها هنگامی که دو یا چند اندازه‌گیری بر روی هر عنصر وجود دارد و متغیرها به صورت همزمان تحلیل می‌شوند , استفاده می‌شود .

مرحله ۶ : تهیه گزارش و ارائه

کل پروژه باید در یک گزارش کتبی که سوالات تحقیق خاص شناسایی ، طراحی تحقیق ، جمع‌آوری داده‌ها ، و رویه‌های تحلیل داده اتخاذ شده و نتایج و یافته‌های مهم را نشان می‌دهد مستند شود . یافته‌ها باید در قالب قابل‌فهم ارایه شوند تا بتوانند به راحتی در فرآیند تصمیم‌گیری مورد استفاده قرار گیرند . علاوه بر این ، یک معرفی شفاهی باید برای مدیریت با استفاده از جدول‌ها ، شکل‌ها و نمودارها برای افزایش وضوح و تاثیر ایجاد شود .

به این دلایل ، مصاحبه با متخصصان در اجرای تحقیق بازاریابی برای شرکت‌های صنعتی و برای محصولات یک ماهیت فنی ، که در آن شناسایی و نزدیک شدن به متخصصان نسبتا ً آسان است ، مفیدتر هستند . این روش همچنین در شرایطی مفید است که اطلاعات کمی از منابع دیگر در دسترس است ، مانند موارد ریشه‌ای کاملا ً جدید .

آنالیز اطلاعات ثانویه

اطلاعات ثانویه داده‌های جمع‌آوری‌شده برای هدفی غیر از مشکل در دست هستند . از سوی دیگر ، داده‌های اولیه از سوی محقق برای هدف خاص پرداختن به مساله تحقیق نشات می‌گیرند . اطلاعات ثانویه شامل اطلاعات ارایه‌شده توسط منابع تجاری و دولتی ، شرکت‌های تحقیقاتی بازاریابی تجاری و پایگاه‌داده‌های کامپیوتری است . اطلاعات ثانویه منبع اقتصادی و سریع اطلاعات پیش‌زمینه هستند .

 تحقیقات کیفی

اطلاعات ، متخصصان صنعت و داده‌های ثانویه ممکن است برای تعریف مشکل تحقیق کافی نباشد . گاهی تحقیقات کیفی باید برای به دست آوردن درک کیفی از مشکل و عوامل اساسی آن انجام شود . تحقیقات کیفی غیر ساختاری ، اکتشافی در طبیعت ، مبتنی بر نمونه‌های کوچک است و ممکن است از تکنیک‌های کیفی عمومی مانند گروه‌های تمرکز ( مصاحبه گروهی ) ، انجمن کلمات ( پرسش از پاسخ دهندگان برای نشان دادن اولین پاسخ خود به کلمات محرک ) ، و مصاحبه‌های عمیق ( یک مصاحبه به طور مفصل ) استفاده کند . سایر تکنیک‌های تحقیق اکتشافی مانند برآورده‌ای آزمایشی با نمونه‌های کوچک از پاسخ دهندگان نیز ممکن است انجام شوند .

درباره فریبرز دخانیان

حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید

نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
جدید تر اصولی که یک فروشنده موفق باید داشته باشد.
قدیمی تر کار افرینی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

5 × 4 =

  • جدید
  • دیدگاه ها
قبلی بعدی
باور داشته باشیم :

مسیر موفقیت هر فرد کاملا انفرادی است ، به شرط استفاده از ابزارهای راهنمای موثر ، همراه شما هستیم .

دسترسی سریع
  • بلاگ
  • پرداخت
  • تماس با ما
  • علاقه مندی ها
  • درباره ما
  • فروشگاه
مجوزها
تمامی حقوق برای سایت دخانیان محفوظ می باشد | سایت ساز
keyboard_arrow_up