ضرورت بازاریابی و فروش در کسب و کار

نياز و خواسته
- هر چيزي كه انسان نسبت به آن احساس محروميت نمايد
- نيازهاي انسانها هيچگاه تمام شد ني نيست پس تكليف توليد كنندگان چيست ؟
- تعريف خواسته :
- در واقع وسيله عملي شدن و اجرايي شدن نياز همان خواسته است نيازهاي افراد در قالب خواسته هايشان ناشي از فرهنگ و الگو هاي شخصيتي و مصرفي آنها شكل مي گيرد .
- امروزه در عالم تجارت به خواسته همان تقاضا گفته مي شود
- محل تامين خواسته يا همان تقاضا را بازار مي گويند . محلي كه درآن تعدادي خريدار و فروشنده بلقوه جهت تامين نيازهاي خود حضور دارند .
مفاهيم اوليه بازاريابي در تركيب كلمات بازار ؛ تقاضا و
نياز مي باشد .
بديهي است براي اجراي شدن فرايند تامين نياز يا خريد در
قالب استفاده از وسيله ارزش و مبادله يعني پول ضروري است .تعريف پول : هر چيزي كه قدرت ابراء آني هر بدهی را داشته باشد .
تعریف بازاریابی:
كار با بازارها يا در واقع هدف قرار دادن نيازها و خواسته هاي مشتريان و تلاش براي تامين نمودن آن با شرايط بهتري در مقايسه با رقبا ما در بازارهاي ا نحصاري چيزي بعنوان بازاريابي نداريم . بازاريابي فقط در بازارهاي رقابتي معنا مي دهد.
هدف يك بنگاه اقتصادي چه بايد باشد ؟
سود + ؟
- كدام واحد در يك بنگاه اقتصادي وظيفه شناسايي راههاي كسب سود را بعهده دارد؟
فروش
پس نتيجه مي گيريم وظيفه يك مدير فروش حداكثر نمودن سود شركت است .
- وظيفه مدير بازاريابي چيست ؟ حداكثر نمودن سود شركت به اضافه ؟
- وظيفه مدير بازاريابي در تفاوت نگرش وي با مدير فروش مشخص مي شود .
- فروش نگرش يك بنگاه اقتصادي از داخل مجموعه به خارج است . در این نگرش نگاه مدیر فروش بر اساس اولویت به موارد زیر است :
- شرکت و محصولات تولیدی آن
- سیاستهای فروش کاربردی برای فروش هر چه بیشتر
- استفاده از ابزارهای کاربردی مثل تبلیغات و سایر مشوق های فروش برای فروش حداکثری
- رساندن محصول به مشتریان هدف
- حداکثر شدن سود شرکت
- بازاريابي نگرش يك بنگاه اقتصادي از خارج مجموعه به داخل است . در این نگرش نگاه مدیر بازاریابی بر اساس اولویت متمرکز بر موارد زیر است :
- توجه به بازارهدف
- توجه به نیاز و خواست مشتریان نهایی
- تامین و حداکثر شدن رضایت مشتریان
- سود اوری شرکت
- مدير فروش بدنبال حداكثر نمودن سود براي سازمان مي باشد . ولي مدير بازاريابي به فكر استمرار اين حداكثر نمودن سود آوري مي با شد .
بازاريابي داراي يك وظيفه اجتماعي است در صورتي كه فروش اين مسئوليت را بعهده ندارد .
تعريف بازاريابي اجتماعي:
كليه اقداماتي كه توليد كنندگان در يك بازار رقابتي انجام مي دهند تا ضمن كسب حداكثر سود حداكثر رضايت مشتريان را تامين نمايند.
اهداف بازاريابي اجتماعي :
- حداكثر نمودن مصرف
- حداكثر نمودن رضايت مشتري
- حداكثر نمودن حق انتخاب براي مشتريان
- حداكثر نمودن سطح كيفيت زندگي براي مشتريان
- حداكثر نمودن مصرف باعث ايجاد استغال ؛ توليد ؛ توزيع ثروت در جامعه می شود.
- حداكثر نمودن رضايت باعث توليدات و خدمات متنوع ؛ قيمت مناسب برای مشتریان هدف می شود.
- حداكثر نمودن حق انتخاب باعث ارائه بهترين كالاها ؛ بهترين قيمت و شرايط تحويل برای مشتریان خواهد شد
- حداكثر نمودن سطح كيفيت زندگي باعث ارائه خدمات پس از فروش ؛ افزايش كيفيت بعنوان يك ضرورت و اجبار ؛ بهبود محيط زندگي مصرف كننده و مشتریان هدف خواهد شد.
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید