روشهای نوین در تبلیغات

تعریف تبلغ :
تبلیغ بعنوان روش یاروشهای بهم پیوسته (درقالبیکمجموعه) برای بسیج و جهت دادن نیروهای اجتماعی وفردی ازطریق نفوذدرشخصیت ،افکاروعقایدواحساسات آنها جهت رسیدن به یک هدف مشخص که اینهدف ممکن است سیاسی، نظامی، فرهنگی وتجاری …..مشروع و نامشروع باشد.
فرآیند روش محوریعنی ارایهاطلاعات مناسب در مورد کالاها و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقاعد کردنمؤثر مصرف کنندگان به خرید کالاها و خدمات.
واژهها و عبارات«فرایند محورواطلاعات مناسب »و «ترغیب و متقاعد کردن مؤثر»، همگی ناظر بر انجام برنامهریزی در فرآیند تبلیغات است برنامه ریزی در تبلیغات نیز مستلزم شناختعینی رفتار مصرف کنندگان، به ویژه رفتار مشتریان و سایر اجزای مرتبط ومهم دربازار(کالا و خدمات،رقبا و محیط بازار) می باشد.
به عبارتی تحقیقات بازاریابی وهمچنین انجام انواع آزمونها وارزیابی بخش عمده ایی از سنحش رفتار مشتریان ؛ دیدگاهها و عملکرد رقبا و «تحقیقاتتبلیغات» را تشکیل میهد هدف اساسی تبلیغات در درجه اول، ایجاد تصویری مطلوب از نشانه کالا و خدمت در اذهان مخاطب هدف است.
آیا تبلیغات با آموزش یکسان است ؟
برخی ازتحلیل گران تبلیغ را نوعی کار آموزشی میدانند و این نوع را بهترین روش تبلیغ بر شمردهاند اگر چه ماهیت تبلیغ با آموزش تفاوت روشن دارد. ولی بسیاری براین عقیدهاند که تبلیغات وآموزش درتعامل باهمدیگر معنا دارند که تعریف ذیل معطوف به این موضوع است:”تبلیغ دربهترین واصولیترین شکل آن یک فعالیت آموزشی است که به منظور نشر دانش و آگاهیهای سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و نشر ارزشها و سجایای اخلاقی صورت میگیرد.
در تبلیغات علاوه برانتقال پیام از پیام دهنده به پیام گیرنده که در حقیقت یک حرکت آموزشی وجود دارد، مسأله تعمیق پیام درجامعه پیام گیرندگان و در نتیجه بسیج افکار عمومی نیز مطرح است که تحت عنوان ” تنفیذ ” مورد دقت قرار خواهد گرفت.
تعریف تبلیغات : تلاشی است سازمان یافته و آگاهانه به منظور دستکاری در احساس و ادراک و تغییر نگرش در رفتار مخاطب در جهت اهداف خاص مبلغ.
اهداف تبلیغات :
1- شکل دهی به برداشت ها
2- دستکاری ادراکات
3- هدایت رفتارهای خاص
ارکان یا چهار رکن اصلی تبلیغات:
1-گوینده و نویسنده پیام کیست ؟ ( پیام رسان )
2- چه میگوید و چه مینویسد ؟ (پیام )
3- چه وسیله ای برای گفتن و نوشتن به کارمی برد؟ (وسیله ارتباطی )
4- برای چه کسانی می گوید و می نویسد؟ و تاثیر این گفتن و نوشتن چیست؟ ( پیام گیران )
ویژگیهای پیام رسان (گوینده و نویسنده پیام ) :
الف )اعتبار : اعتبار پیام رسان یعنی میزان پذیرش او به وسیله مخاطبین در دو بعد 1- کفایت 2- قابل اعتماد بودن
1- متخصص و قابل اعتماد بودن
2- ظاهرا طوری وانمود نماید که نفع شخصی ندارد
2- تحت تاثیر قراردادن افراد
3- دوست داشتن و تمایل مخاطب به پیام رسان
ب) جذابیت: علاقه مخاطب را جلب و جذب نماید .
1- همانند سازی یا مشابهت مسائلی چون سن ،شغل ، جنس ، تحصیلات و …
2- آشنایی و محبوبیت (استفاده از چهره های آشنا و محبوب و جذاب )
ج) وسیله ارتباطی :
( ماهیت پیام ) :
1- ساختار پیام مبتنی بر استدلال و اثر تقدم و تاخری در پیام ( روشن بودن و ابهام نداشتن پیام درک و بر انگیختن احساسات مخاطبان )
2- سبک پیام : قابل فهم بودن ، تکرار پیام ، تنوع در محتوای پیام
3- جاذبه پیام : ترغیب ، صریح بودن ، تحریک احساسات
زمینه ارائه پیام و ویژگیهای آن :
1- توجه : ( تیتر و فونت )
2- ادراک : (بعد از توجه باید درک شود توسط دریافت کننده پیام)
3- پذیرش: (توفیق پیام در پذیرش آن است )
شیوه های مختلف تبلیغ و اقناع:
1- روش همراهی
2- روش انگیزش تفکر
3- روش الگویی
4- روش تمثیلی
5- روش تدریجی و مرحله به مرحله
6- روش استدلالی
7- روش غیر مستقیم : (روش شایعه پراکنی – روش خبر رسانی )
8- روش تداعی معانی( از طریق شبیه سازی ،تکرار پیام تبلیغی ، ترساندن تبلیغ شونده ،اثر جمع به فرد )
9- روش شعاری
تبلیغات در چرخه فروش درسه مرحله اصلی و با سه هدف اصلی استفاده می شود.
- در مرحله ورود کالا یا خدمت به بازار هدف
- درمرحله رشد و پیشرفت روند سهم نفوذ کالا یا خدمت در بازار هدف
- درمرحله بلوغ و و حداکثر بودن سهم بازارکالا یا خدمت
اهداف تبلیغات در هریک از مراحل متفاوت است .
- هدف در مرحله ورود به بازارآشنا کردن مشتریان با محصول و با نیت ایجاد حداکثر سطح پوشش در سطح بازار هدف و اعتماد سازی در ذهن مشتریان هدف.
- هدف در مرحله رشد و پیشرفت از جهت ایجاد ترغیب افزایش خرید در مشتریان می باشد.
- هدف درمرحله بلوغ واشباع یاداوری برند است.
سبک رسانه های تبلیغاتی:
- Indoor
- Outdoor
بهترین روش تبلیغاتی :
هر وسیله تبلیغاتی که بتواند…………… بالاتری داشته باشد بهترین روش تبلیغاتی است
ROTI چیست؟ RETRUN ON TIME INVESTED
منظورنرخ برگشت زمان سرمایه گذاری شده است.
هر روش تبلیغاتی را که می خواهید انتخاب کنید که باید بهترین اثربخشی را داشته باشد ابتدا باید بدانید کدامیک از این روشها نرخ برگشت زمان سرمایه گذاری شده بیشتری دارد . هر روشی که نرخ بیشتری دارد بهترین روش تبلیغاتی است .
منظور این است که در کمترین زمان صرف شده بیشترین اثربخشی را در تبلیغات بدست آورید . پس باید بدانید مشتریان شما چه ویژگی هایی دارند و چه عواملی در تصمیم آنها موثر است . بر اساس این دو عامل بهترین روش تبلیغ را انتخاب و در قالب یک تیم حرفه ایی اجرا کنید.
قطعا بهترین نتیجه را خواهید گرفت .
درپایان بهترین روش های تبلیغاتی کدامند؟
- تولید محتوا کنید
- آن را تبدیل به سناریوی تبلیغاتی کنید.
- بهترین رسانه را شخصی سازی کنید
- کمتر از رسانه های عمومی استفاده کنید
- مشاور مشتریان باشید.
- برنامه تبلیغاتی خود را با همکارانتان کم هزینه وسود آور کنید.
- آموزش را در تبلیغات خود محور قراردهید.
- در تبلیغات منافع مشتری را برایش متمایز کنید.
- خلاقیت
- تعهد
- چالش پذیری
- مدل های دیگران را انتخاب نکنید .
- مدل خودتان را بسازید.
- شخصیتهای مهم تاثیر گذارند.
- تکنولوژی های جدید
- قوانین نوشته شده در تبلیغات را تغییر دهید و قوانین خودتان را بنویسید.
- فضایی درست کنید در تبلیغات که مشتریان در تبلیغات مشارکت کند.
- امروز محتوا پادشاه تبلیغات است .

درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید