روشهای اعتماد سازی در سازمان

چگونه در سازمان خود اعتماد را بازآفرینی کنید؟
دالاییلاما میگوید: «برای جلب اعتماد، داشتن پول و قدرت کافی نیست؛ باید نشان دهید به دیگران اهمیت میدهید. نمیتوانید اعتماد را از سوپرمارکت بخرید.»
نیروهای اساسی که دنیای ما را منسجم نگه میدارند، زیاد نیستند. یکی از این عوامل که مثل چسب در جامعه عمل میکند، اعتماد است. اعتماد روابط افراد را مستحکم میکند و به آنها امکان میدهد با هم کار و زندگی کنند، احساس امنیت داشته باشند و خود را متعلق به یک گروه بدانند.
تعریف کردن اعتماد، کار سختی است. اما وقتی اعتماد وجود نداشته باشد، عدم حضور آن را بهخوبی درک میکنیم. با نبود اعتماد انرژی و سطح تعهد ما کم میشود، درگیری درونی با خودمان پیدا میکنیم و نمیخواهیم با کسی که احساس میکنیم به ما آسیبزده یا رفتار بدی با ما داشته، همدل باشیم. در نتیجه، از آن فرد دور میشویم و دیگر خودمان را بخشی از دنیای او نمیدانیم.
یکی از تعاریف اعتماد در فرهنگلغت این است: «احساس امنیت کردن در زمان آسیبپذیری.» ما زمانی دوست داریم روی مدیر، دوست یا یکی از اعضای خانوادهمان حساب کنیم که احساس آسیبپذیری میکنیم و برای مدیریت اضطراب ناشی از این حس، به اعتماد نیاز داریم. وقتی اعتماد وجود داشته باشد، مسائل به خوبی پیش میرود، اما وقتی اعتماد گم میشود، روابط در معرض خطر قرار میگیرد.
مساله اینجا است که بیشتر اوقات، افراد حس میکنند امنیت کافی ندارند که عدم اعتماد خود را بروز دهند. بنابراین، یک مدیر خیلی دیر متوجه میشود که اعتماد فردی را از دست داده است.
ماهیت مخفی وجود اعتماد، یک مشکل بزرگ در روابط، تیمها یا سازمانها است. چطور میتوانید مشکلی را که اصلا مطرح نشده یا به اشتراک گذاشته نشده حل کنید؟ اصلا چطور میتوانید بفهمید که در سازمان شما اعتماد از بین رفته است؟ نکته متناقض در اینجا این است که باید حداقل کمی اعتماد وجود داشته باشد، تا بتوان در مورد نبود آن صحبت کرد و تلاشهایی برای برقراری دوباره آن انجام داد.
اکانت شما رایگان است ، در صورت تمایل برای دسترسی به ادامه این محتوا و عضویت در باشگاه مشتریان اکانت خود را ویژه نمایید . برای ارتقا اکانت کلیک کنید
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید