خدمات مشتری

خدمات مشتری
خدمات مشتری یا امور مشتریان تدارکهایی خدمات به مشتریان، پیش، در حین و پس از عرضه و فروش به آنهاست. به عقیدهٔ اِلفِرِیم توربان (به انگلیسی: Efrain Turban) ، خدمات مشتری مجموعهای از فعالیتهاست که برای ارتقای رضایت مشتری -که احساس مطابقت محصول یا خدمت عرضه شده با انتظارات اوست- طراحی شدهاند.
از اصلیترین نکات خدمات به مشتریان آگاهی از خواسته مشتری و آگاهی از انتظارات مشتری نسبت به خواسته است. این نکته بسیار حیاتی است. فرض کنید یک مشتری برای خرید یک دستگاه یخچال وارد فروشگاهی میشود. ابتدا فروشنده متبحر از نگاه و وارسی مشتری از انواع یخچالها میفهمد که دامنه درخواست مشتری چقدر است. حال فروشنده است که وارد محدوه فکری مشتری میشود و بر تصمیم گیری مشتری اثر میگذارد. انتظارات مشتری را میپرسد و بعد موارد مناسب برای مشتری را معرفی میکند.
اهمیت
اهمیت خدمات مشتری ممکن است با توجه به محصول یا خدمت، صنعت و مشتری متفاوت باشد. میزان موفقیت اینگونه ساز و کارها به «داشتن کارکنانی که میتوانند خود را با شخصیت مشتری تنظیم کنند» بستگی دارد. در مطالعاتی از پژوهشگران این زمینه بیان شدهاست که خدمات مشتری نقش مهمی در توانایی مؤسسه در کسب درآمد دارد. یک خدمت در زمینهٔ خدمات مشتری میتواند بهکلی دیدگاه مشتری دربارهٔ مؤسسه را تغییر دهد.
رویکردها، روشها و وسایل
امروزه مؤسسات کارکنان، روشها و شاخصهایی را به صورت ویژه برای خدمات مشتری در نظر میگیرند. ارائهٔ این خدمات ممکن است توسط کارکنان یا وسایل (به صورت خودکار) صورت گیرد. اخیراً برای گردآوری سریع بازخورد مشتریان، فرمها و فناوریهایی که نظر مشتریان را در پایان خدمت یا پس از دریافت محصول با روشهای کوتاه و سریع استخراج میکنند تهیه شدهاند.
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید