جهانی شدن و بازاریابی و فروش بین الملل ( بخش دوم)

استراتژي هاي مناسب براي :
- گزينش بازارها
- ورود در بازارها
- رفابتي
- رشد و توسعه
استراتژی های آینده:
۱- استراتژی های موازی و چند گانه
– با توجه به واقعیت ها و شرایط حاکم بر بازار های واقعی و مجازی و انواع مخاطبین و رقابت فزاینده و گسترده ، بنگاه ها ناگزیر به تنظیم و اجرای استراتژی های چند گانه و موازی هستند تا بتوانند موقعیت رقابتی خود را حفظ نمایند.
– لازمه استراتژی های موازی و چند گانه داشتن سیستم داده ها و اطلاعات بازار ، نظام پایش استراتژی ها و مدیریت استراتژیک توانمند است.
- مدیریت حاکم بر استراتژی های موازی و چند گانه مدیریت شبکه ای است که ترکیبی است از :
- مدیریت مالکیتی
- مدیریت ارتباطی
- مدیریت مشارکتی
۲- استراتژی مزیت یابی و مزیت سازی :
- لازمه تداوم حضور در بازار ، یافتن ، ساختن و حفظ مزیت رقابتی است که خود نیازمند تفکر استراتژیک و استراتژی مناسب در این حوزه است.
- گاهی مزیت ها کوتاه مدت و زمانی پایدار هستند و در نتیجه با توجه به رقابتی بودن بازارها و لزوم استفاده از فرصتها میتوان از هر نوع مزیتی استفاده کرد.
- مزیّت ها همیشه مربوط به داشته های خود نیست بلکه میتواند حاصل ارتباط با دیگران و شبکه ها و گروه های همکار باشد.
- موفقیت این استراتژی حاصل تحقیقات بازاریابی دقیق و استفاده از شیوه های برون سپاری نیز می باشد
۳- استراتژی ارتباطی:
- یکی از عوامل مهم در شرایط رقابتی ، اطمینان از نوع روابط مناسب با انواع گروه های ذینفع است.
- گروه های ذینفع شامل مشتریان ، همکاران ، صاحبان سهام، تأمین کنندگان ، توزیع کنندگان و هسته های قدرت در بازار هستند.
- استراتژی ارتباطی شامل شناسائی ، جذب ، تقویت ، گسترش و حفظ ارتباط با گروه های ذینفع بویژه مشتریان است.
- استراتژی ارتباطی باعث کاهش تنش و افزایش آرامش در شرایط رقابتی و بحرانی میشود.
– استراتژی ارتباطی نوعی مزیت رقابتی بوجود میآورد.
۴– استراتژی بازاریابی و فروش هوشمندانه و چابک و خبره
- در رقابت آینده ، بازاریابی و فروش هوشمندانه ، چابک و خبره ، جایگزین یا مکمل بازاریابی و فروش فعالانه ، تجربی و سنتی میشود.
- استراتژی هوشمندانه ، مبتنی بر رقابت هوشمندانه و مدیریت هوشمندانه است .
- سرعت، سهولت و سبقت بر اساس خلاقیت، منفعت و مزیت نکات کلیدی این استراتژی هستند.
۵– استراتژی بازاریابی ارزشی :
- ایجاد ارزش برای سهامداران و مشتریان و گروه های ذینفع رمز موفقیت این استراتژی است.
- ارزش ها و معیارهای ارزشی متنوع و متغیّر هستند و در نتیجه تلاش دائم برای ارزش شناسی و ارزش آفرینی لازمه موفقیت این استراتژی است .
- ارزش برای صاحبان و مشتریان گاهی تناقض دارند و نزدیک سازی آنها از وظایف مدیران ارشد است.
- استراتژی بازاریابی ارزشی در جهت ایجاد و گسترش ارزشهای اضافی و حفظ آنهاست تا به اهداف استراتژیک دست یابد.
۶- استراتژی منزلت
- یکی از مهمترین اهداف استراتژیک هر بنگاه ،ایجاد منزلت در بازار و مکان یابی و جایگاه قوی در بازار است.
- منزلت به معنای جایگاه برتر ، مثبت و مطلوب در ذهن مخاطبین است.
- ایجاد ، تقویت و حفظ منزلت باعث بازار پذیری بیشتر ، بهتر ، سریعتر و راحت تر خواهد بود.
- منزلت نوعی حسّ ارجحیّت در مشتری ایجاد می کند.
- منزلت سازی نیازمند تداوم رفتار و حضور و ارتباط با بازار است و پدیده ای استراتژیک است.
- منزلت باعث تقویت نام و نشان میشود و گاهی مدیریت نام و نشان باعث منزلت بهتر میگردد.
- استراتژی های گزینش بازار
- استراتژی پراکنده
- استراتژی تمرکز
استراتژی های ورود به بازارهای خارجی
- صادرات غیر مستقیم شامل :
۱- بازرگان صادر کننده کالا در داخل کشور
٢- نماینده صادراتی داخل کشور
۳- سازمانهای تعاونی صادراتی
۴- شرکت مدیریت صادرات
- صادرات مستقیم شامل :
ایجاد بخش صادراتی در داخل کشور
۲- تاسیس دفتر فروش یا شعبه ای از شرکت در خارج از کشور
۳- داشتن نمایندگان فروش سیار برای کشورهای خارج .
۴- داشتن نماینده یا توزیع کننده در خارج از کشور
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید