جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]

ورود

3 + 8 =

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 09151120465 (ارتباط مستقیم با شما)
  • email info@dokhanian.ir
perm_identity
سبد خرید 0
  • علاقه مندی ها
  • ارتقا عضویت
  • وضعیت اکانت ویژه
0
بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]
perm_identity ورود و ثبت نام

وبلاگ

بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان بلاگ #روش های تصمیم گیری مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری جایگاه ERPدر سازمان

جایگاه ERPدر سازمان

access_time2019/02/11
perm_identity ارسال شده توسط فریبرز دخانیان
folder_open مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
visibility 1.61k بازدید

ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی) چیست ؟

کلمهERP در اصل مخفف واژگان Enterprise Resource Planning یا سامانه تخصیص منابع سازمان است که طیف وسیعی از فعالیت های مختلفی را که به بهبود عملکرد سازمان منتهی می شود در بردارد. ERP  توسط برنامه های کاربردی که شامل چندین زیر برنامه کاربردی دیگر است پشتیبانی می شود بطوریکه فعالیت ها را در گستره واحدهای عملیاتی سازمان یکپارچه می سازد. این فعالیت ها می تواند بازه وسیعی از مدیریت تولید، خرید قطعات، کنترل موجودی انبار، ارسال مواد به واحدهای تولیدی تا ردگیری سفارشات را شامل شود. ERP  همچنین می تواند زیر برنامه های کاربردی در زمینه مدیریت مالی و مدیریت منابع انسانی سازمان را هم در بر داشته باشد.

تعریفERP سیستمی است که دارای اهداف، اجزا و محدوده مشخص و معینی است. در ادامهERP را بر حسب هر یک از این جنبه ها تعریف می کنیم.

هدفERP :

 هدف از یک سیستمERP بهبود و تسریع فرآیندهای داخلی کسب و کار سازمان است که برای رسیدن به این منظور عموماً به مهندسی مجدد فرآیندهای سازمان نیاز است.

اجزای یک سیستمERP

 نرم افزار :

     هسته اصلی هر سیستمERP بخش نرم افزار آن است. نرم افزارERP در عمل بر مبنای زیر برنامه های کاربردی قرار دارد. هر یک از زیر برنامه های کاربردی فعالیت های عملیاتی بخشی از سازمان را به شکل مکانیزه شبیه سازی می کند. زیر برنامه های معمول نرم افزارهایERP مدیریت تولید، خرید مواد اولیه، کنترل موجودی انبار، ارسال مواد به واحدهای تولیدی و ردگیری سفارشات را پوشش می دهد.

  فرآیندهای کسب و کار کارآمد :

   فرآیندهای کسب و کار سازمان به سه سطح کلی تقسیم بندی می شوند: فرآیندهای استراتژیک، کنترل های مدیریتی و کنترل های عملیاتی.ERP ها به تدریج به راه حل های جامعی برای کارآمد کردن فرآیندهای سازمان در هر سه سطح مذکور ارتقا یافته اند. بخش عمده ای از موفقیت سیستم هایERP به یکپارچه کردن فعالیت ها در کل سازمان باز می گردد.

کاربران :

   کاربران سیستم هایERP می توانند کلیه کاربران سازمان در هر سطحی از هرم سازمانی را شامل شوند.

 

محدوده سیستم ERP :

     محدوده سیستمERP از محدوده سازمانی کهERP در آن پیاده سازی می شود کوچکتر است. بر عکسERP، مرز سیستم های زنجیره ای تأمین و تجارت الکترونیک از محدوده سازمان فراتر رفته و تا تأمین کنندگان، شرکاء و مشتریان سازمان گسترش می یابد. با این حال، عملاً پیاده سازی بسیاری از سیستم هایERP مستلزم یکپارچه سازی با سیستم های اطلاعاتی خارج از محدوده سازمان است.

   تاریخچهERP :

   سیستم های ERP در اصل تحول یافته سیستم های برنامه ریزی نیازمندی تولید یا (MRPII) هستند. از منظر کسب و کار سازمانERP حاصل تلفیق فرآیندهای تولید با فرآیندهایی است که کلیه ابعاد سازمان را در بر دارند. از منظر تکنولوژیک نیز می توان سیستم هایERPرا تحول یافته سیستم های قدیمی به معماری سه لایه client-server دانست.

   مدیریت و کنترل موجودی انبار:

 مدیریت و کنترل موجودی انبار ترکیبی است از سیستم ها و فرآیندهایی که موجودی هر کالا در انبار را در سطح مناسب و معینی نگه می دارند. فعالیت های مدیریت انبار شامل تشخیص نیازمندی های انبار، هدف گذاری، گزینه ها و راهکارهای کسری قطعات، ردگیری مصرف هر یک از قطعات، موازنه انبار و گزارش وضعیت موجودی انبار است.

برنامه ریزی نیازمندی مواد اولیه (MRP):

   برنامه ریزی نیازمندی تولید یا MRP الگوریتم و زمانبندی مشخصی است که برای فرآیندهای تولیدی با چندین سطح از تولید طراحی شده است.MRP با استفاده اطلاعات ورودی، نیازمندی های تولید محصولات نهایی مختلف، ساختار سیستم تولید، سطح موجودی فعلی انبار از هر

یک از کالاهای تمام شده و میزان lot معین برای هر بار تولیدي، برنامه ای زمانبندی شده برای عملیات تولید و خرید مواد اولیه ارائه می دهد.

فرآیندهایی کهERP از آن پشتیبانی می کند فرآیندهای مدیریتی سازمان را به سه سطح کلی تقسیم بندی کرده است: فرآیندهای استراتژیک، کنترل های مدیریتی و کنترل های عملیاتی. ERP ها به تدریج به راه حل های جامعی برای کارآمد کردن فرآیندهای سازمان در هر سه سطح مذکور ارتقا یافته اند. بخش عمده ای از موفقیت سیستم هایERP به یکپارچه کردن فعالیت ها در کل سازمان باز می گردد.

موفقیتERP ها در سطوح برنامه ریزی استراتژیک و کنترل های مدیریتی به تعهد، همکاری و مدیریت ارشد سازمان وابسته است.

   کمک به کاهش هزینه های عملیاتی نرم افزارهایERP به منظور یکپارچه سازی فرآیندهای کسب و کار در کل سازمان و زیربخشهای آن و از طریق سیستمی اطلاعاتی که کلیه سازمان را در بر دارد، طراحی شده اند. مهمترین مزیتERP ها بهبود هماهنگی بین بخش های سازمان و افزایش کارایی فرآیندها است. نخستین مزیتی که ازERP در کوتاه مدت و پس از پیاده سازی می توان انتظار داشت، کاهش هزینه های عملیاتی نظیر کاهش هزینه های کنترل موجودی انبار، کاهش هزینه تولید، کاهش هزینه های بازاریابی و پشتیبانی است.

 

تسهیل کارهای روزمره مدیریت مزیت دیگری است که از پیاده سازیERP در سازمان می توان انتظار داشت، تسهیل انجام روندهای روزمره مدیریتی است. پیاده سازیERP با ایجاد backbone قوی از انباره داده ها، دسترسی بهتر و سریعتر به داده ها را برای مدیریت امکانپذیر ساخته و به این ترتیب مدیر می تواند برای تصمیم گیری به سرعت به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد.

پشتیبانی از برنامه ریزی استراتژیک:

 برنامه ریزی استراتژیک مجموعه ای است از فرآیندهای مشخصی که برای ارزیابی و تشخیص نیازهای و منابع سازمان، تعیین مشتریان بالقوه، تنظیم اهداف و آرمان ها، برنامه ریزی و طراحی استراتژی های هماهنگ بین بخش های مخالف با تضمین عملی بودن و موفقیت، اجرا می شود. این فرآیند همچنین ارتباط منطقی بین استراتژی های اتخاذ شده با نیازها، دارائی ها و نتایج به دست آمده را تعریف کرده و فرآیند و نتایج آنرا اندازه گیری و ارزیابی می کند. بخشی از نرم افزارهایERP موجود، عملاً برای پشتیبانی از بخش برنامه ریزی منابع فرآیند برنامه ریزی استراتژیک طراحی شده اند، اما در عمل این قابلیت به نوعی ضعیفترین ویژگیERP ها است و دلیل آن هم پیچیدگی و عدم اطمینان بالای برنامه ریزی استراتژیک و نبود یکپارچگی کافی با سیستم های پشتیبانی تصمیم (DSS) است.

 مزایای ERP مزایای سیستم های برنامه ریزی تخصیص منابع سازمان (ERP) را می توان به شکل زیر خلاصه کرد:

  • کاهش هزینه های انبار (نگهداری، حمل و نقل و ...)
  • کاهش هزینه سفارش ها
  • کاهش هزینه تولید
  • کاهش هزینه عملیات حسابداری و ثبت وقایع مالی
  • کاهش هزینه حمل و نقل
  • کاهش حجم مورد نیاز سرمایه گذاری در تجهیزات و ماشین آلات
  • کاهش حجم مورد نیاز سرمایه گذاری در کارخانه
  • کاهش حجم مورد نیاز سرمایه گذاری برای خرید زمین
  • کاهش هزینه ناشی از توقف خط تولید
  • فرآیند تولید منعطف و قابل تغییر
  • کاهش هزینه خطاهای ناشی از هماهنگی ضعیف بین واحدهاي مختلف سازمان
  • کاهش هزینه ها كه نهایتاً به افزایش فروش و سهم بازار بیشتر منتهی می گردد
  • کاهش زمان تکمیل و نهایی کردن محصول
  • افزایش شفافیت و ردگیری فرآیند تولید برای مشتری
  • افزایش قابلیت متناسب سازی برای مشتری و نهایتاً تطبیق بیشتر با نیازهای وی
  • افزایش رضایتمندی مشتری در تمام فرآیندهایی که وی با آنها درگیر است، از لحظه سفارش تا دریافت و حمل ونقل محصول

نرم افزار تولیدERP طیف وسیعی از فعالیت هایی است که برای بهبود عملکرد فرآیندهای داخلی سازمان به کار می رود.ERP از طرف نرم افزارهای با چند زیرسیستم که فعالیت ها را در تمام بخشهای سازمان یکپارچه می کنند، پشتیبانی می شود. این زیرسیستم ها شامل برنامه ریزی تولید، خرید قطعات، کنترل موجودی انبار، توزیع قطعات و مواد اولیه و یا ردگیری سفارش ها می گردد.

اکانت شما رایگان است ، در صورت تمایل برای دسترسی به ادامه این محتوا و عضویت در باشگاه مشتریان اکانت خود را ویژه نمایید . برای ارتقا اکانت کلیک کنید

درباره فریبرز دخانیان

حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید

نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
جدید تر 20 گام موفقیت در مدیریت
قدیمی تر طرح توجیهی اتوماسیون اداری

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • قیمت هن تنگ X5 گفت:
    2019/05/14 در 4:32 ب.ظ

    متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

سیزده + هفت =

  • جدید
  • دیدگاه ها
قبلی بعدی
باور داشته باشیم :

مسیر موفقیت هر فرد کاملا انفرادی است ، به شرط استفاده از ابزارهای راهنمای موثر ، همراه شما هستیم .

دسترسی سریع
  • بلاگ
  • پرداخت
  • تماس با ما
  • علاقه مندی ها
  • درباره ما
  • فروشگاه
مجوزها
تمامی حقوق برای سایت دخانیان محفوظ می باشد | سایت ساز
keyboard_arrow_up