تعریف کانال های توزیع و وظایف آنها

تصمیم مناسب در این زمینه به افزایش سرعت انتقال محصول، راحتی مصرکننده درباره کالا
ف کننده و هزینه کمتر منجر خواهد شد. این امر خود به تکرار خرید منجر می گردد. در جهان امروز عرضه مستقیم محصول به مصرف کنندگان از سوي تولیدگنندگان به ندرت صورت می پذیرد و این واسطه ها هستند که در این میان نقش آفرینی می کنند.بعضی واسطه ها کالا را خریداري نموده و مجدداً می فروشند. بعضی دیگر فقط به جستجو و شناسایی مصرف کننده بالقوه اقدام می نمایند. تصمیم گیري در مورد ساختار کانال توزیع حداقل به دو دلیل از اهمیت خاصی برخوردار است. نخست اینکه انتخاب کانال توزیع تأثیر قابل ملاحظه اي بر دیگر برنامه هاي شرکت دارد. براي مثال سیاست قیمت گذاري محصول شرکت، بستگی داردبه اینکه آیا امتیاز فروش محصول به تعداد معدودي واسطه با در صد سود زیاد واگذار شده و یا محصول به صورت گسترده توزیع می شود، و نیز به میزان تبلیغ در مورد محصول، به همکاري اعضاء در کانال توزیع بستگی خواهد داشت. دوم اینکه تصمیم انتخاب کانال توزیع مستلزم تعهدي بلند مدت است.
وظایف کانال های توزیع چیست؟
- اطلاعات یعنی جمع آوری و توزیع اخبار و اطلاعات تحقیقات بازاریابی دربازه رقبا و سایر عوامل موثر در محیط بازاریابی از جمله مشتریانی که همزمان با عملیات توزیع با گروه مرتبط می شوند.
- تبلیغات یعنی تهیه و پخش و نشر اطلاعات ترغیب کننده
- تماس یعنی جستجو و برقراری ارتباط با مشتریان بلقوه
- مذاکره یعنی ارتباط گیری با عاملین فروش محصولات جهت دریافت نظرات آنها و انتقال به شرکت و همچنین به توافق رسیدن بر سر قیمتهای نهایی و شرایط معامله
- توزیع فیزیکی یعنی خمل ونقل و جا گذری محصول یا چیدمان در بهترین فضای فروشگاهی در مقایسه با رقبا با هدف افزایش احتمال خرید توسط مشتریان نهایی
- دریافت وجوه یعنی پیگیری همزمان مطالبات از مراکز فروش برنامه ریزی شده جهت کمک به افزایش سرعت نقدینگی سازمان
- کاهش هزینه های انبارداری یعنی تلاش مستمر در جهت متقاعد کردن مراکز فروش جهت دریافت حجم بیشتر محصولات نسبت به فاکتور نهایی شده از طریق تیم فروش با هدف کاهش خواب کالا بعنوان سرمایه سازمان
- حضوربه موقع یعنی سرعت در سیستم توزیع از طریق کاهش فرصت جاگذاری محصولات رقبا درسیستم قفسه بندی مراکز فروش از طریق راه اندازی ناوگان مناسب؛ چالاک و مرتب توزیع و حضور زودتر از سایر سیستمهای توزیع رقبا
- ایجاد روابط سازنده و موثر با صاحبان مراکز خرید با هدف کمک به سیستم تحقیقات بازاریابی با دریافت اطلاعات درست و صحیح از آنها و افزایش حجم شفارش گیری در زمان تحویل و اختصاص محل بهتر در مقایسه با رقبا
- مخاطره پذیری یعنی پذیرش مسئولیت عملیات توزیع
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید