تعریف تحقیقات بازاریابی و فواید آن
access_time2019/03/20
perm_identity
ارسال شده توسط فریبرز دخانیان
folder_open
#تحقیقات بازاریابی
visibility
1.23k بازدید

- تحقیقات بازاریابی
- قبل از شروع بحث اصلی در خصوص تحقیقات بازاریابی بهتر است ابتدا در قالب یک تعریف ساده به مفاهیم بپردازیم.
- تعریف تحقیق
- تعریف مراحل یک تحقیق
- تعریف انواع تحقیقات
- دلایل انجام تحقیقات
- تعریف تحقیقات بازاریابی
- . تعریف تحقیق: بررسی کاملی از موضوع به گونه ایی که بطور منسجم و منظم و بر اساس روشهای عینی به منظور کسب اطلاعات یا کشف اصول وابسته به آن جهت تصمیم گیری انجام می شود.
- اصولا تحقیقات در هر موردی و در هر سازمانی بر پایه یک سری اصول مدون باید اجرا گردد. باید بدانیم که انتظار سازمان از تحقیقات مورد نظر چیست و یا قرار است به کدامیک از انتظارات سازمان تحقیقات بازاریابی پاسخ دهد و این پاسخ ها چقدر می تواند سازمان را در بازارهای هدف به برساند.
- تذکر این نکته لازم است که تحقیقات بازاریابی در بازارهای رقابتی از اهمیت و جایگاه خاص برخوردار است . البته در بازارهای نیمه انحصاری و انحصاری تاثیرات تحقیقات در حفظ میزان رضایت مشتریان تعریف شود ) این مورد در کشورهایی که از نظر سطح اقتصادی و فرهنگی درشرایط مناسبی قرار ندارند معمولا اجرا نمی شود).
- در هر صورت اگر هر بنگاه اقتصادی خصوصی به خواهد در شرایط رقابت سهم بازار را ابتدا حفظ نماید و بعد بر اساس سنجش اطلاعات بدست آمده از بازارهای هدف سهم خود را افزایش دهند بایداز ابزارهای کاربردی وعلمی و استاندارد از جمله تحقیقات بازاریابی استفاده کنند.
- یاد اوری یک اصل :
- در شرایط رقابتی امروزه حرکت و تصمیم گیری بدون اطلاعات ممنوع است .
- اساسا هر گونه تحقیقاتی در نهایت باید منجر به نتایج تجاری گردد در غیر این صورت تحقیقات همواره مساوی است با هزینه . به همین دلیل است که مراحل تحقیقات آخرین مرحله تحقیقات تجاری است.
- در خصوص هر موضوعی که بخواهیم تحقیق کنیم باید مراحل تحقیقات زیر را طی کنیم
- مراحل انواع تحقیقات
- تحقیقات مطالعاتی یا کتاب خانه ایی
- تحقیقات آزمایشگاهی
- تحقیقات کاربردی یا پایلوت
- تحقیقات تجاری
- بطور مثال اگر به پروژه های فضایی توجه می کنیم متوجه می شویم که بعد از سالها هزینه کردن در این نوع تحقیقات در شرایط فعلی با پیشرفت دانش فنی و تکنولوژی از دید تجاری در حال ثبت نام نمودن
- از علاقه مندان مسافرت به کرات می باشند که طبیعی است در صد مشخصی از هزینه ها در این شرایط برگشت خواهد شد.
- بنابراین به عنوان یک اصل برای رسیدن به هدف باید هزینه های آن پرداخت شود و همچنین انتظارات سود آوری نیز برای ان در نظر گرفت.
- تعریف تحقیقات بازاریابی :
- فرایند مستمری است که در هر بنگاه اقتصادی در جهت بدست اوردن و منتقل کردن اطلاعات مورد نیاز مدیران جهت تصمیم گیری سریع و به موقع بر پایه استفاده از روشهای عینی به لحاظ برقراری پیوند بین انتظارات و نظرات مشتریان و سازمان طراحی می شود.
- فواید استفاده از تحقیقات بازاریابی
- .۱ نخستین را برای شناسایی خریداران و فروشندگان است.
- تذکر این نکته ضروری است که تحقیقات بازاریابی فقط در بخش فروش نیست بلکه تحقیقات بازاردر فرایند کل سازمان حضور دارد خصوصا در حوزه خرید
- ۲ . در تعیین سیاستهای بازاریابی سازمان موثر است. زیرا بهترین اطلاعات مورد نیاز سازمان را به سازمان ارائه می نماید.
- ۳ . با کشف بازارهای جدید می تواند در افزایش درآمد کمک کند.
- . باعث حذف تصمیماتی می شود که استوار بر اطلاعات نادرست می باشد و یا بر اساس حدسیات استوار است .
- ۵ . ملاک درستی برای سنجش میزان تقاضای بازار برای سازمان می باشد.
- ۶ . باعث کاهش هزینه ها می شود.
- ۷ . تاثیر آمیخته های بازاریابی را افزایش می دهد وموجب افزایش فروش خواهد شد.
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید