اهمیت و محاسبه سهم بازار market share

سهم بازار چیست و چگونه محاسبه می شود ؟
تعریف سهم بازار :
میزان سهم ریالی ؛ دلاری و مقداری از محصولات تولیدی و یا بازرگانی هر شرکت در یک فضای مشخص شده فیزیکی و یا مجازی ایجاد می شود .
تذکر : فروش محصولات تحت نام و برند شرکت یا شخص ثالثی اساسا هیچ ارزشی ندارد زیرا تعریف اصلی و هدف اصلی از کسب و کار ایجاد ارزش افزوده در ذهن و فهم مشتریان می باشد که فعالیت بدون ایجاد برند و هویت فقط کسب درامد میکند بدون ایجاد ارزش افزوده .
سرمایه گذاری در سایه = تلف کردن سرمایه ؛ زمان
سهم بازار براساس عملکرد سازمان ایجاد می گردد و خود بخود قابل دستیابی نیست ولی اگر مدیریت بازار خود را کنترل نکنید سهم بازار شما تقریبا به ازای عدم فعالیت وتصمیم گیری شما باعث کم شدن سهم بازار خواهد شد.
برای محاسبه سهم بازار باید بدانیم که سهم بازار دو مدل اصلی دارد:
- سهم معمولی بازار
- سهم واقعی بازار
تعریف سهم معمولی :
عبارتست از میزان اقلام فروخته شده در طی یک دوره مشخص و مقایسه آن با میزان فروش رقبای هم طراز شرکت
سهم بازار، درصد فروش یک شرکت در یک دوره زمانی مشخص در بازار است. سهم بازار با میزان فروش شرکت تقسیم بر میزان فروش کل محصولات در صنعت مورد نظر در همان بازده زمانی محاسبه می شود. با توجه به این رابطه می توان اندازه شرکت نسبت به بازار و رقبا را تعیین کرد.
اهمیت سهم بازار
یکی از عوامل بسیار مهم از دیدگاه سرمایه گذاران تغییرات سهم بازار یک شرکت در زمینه تولید محصولات است. افزایش و کاهش سهم بازار توانایی یک شرکت در رقابت در بازار را تعیین می کنند. هرچه میزان تقاضا در بازار افزایش یابد شرکتی که سهم خود را در بازار ثابت نگه داشته است نیز با افزایش سهم روبه رو خواهد شد. بنابراین می توان گفت شرکتی که سهم خود را در بازار حفظ می کند سریع تر و بیشتر از رقبا درآمد خواهد داشت.
افزایش سهم بازار این امکان را به شرکت ها می دهد تا مقدار سوددهی خود را افزایش دهند. از جمله عناصری که شرکت ها برای افزایش سهم بازار خود در کل بازار برای جذب مشتریان بیشتر انجام می دهند عبارتند از کاهش قیمت ها و تبلیغات گسترده. اندازه سهم بازار معمولا برای هر کشوری به صورت جداگانه محاسبه می شود. سرمایه گذاران نیز می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از سازمان ها و منابع مختلفی مانند گروه های تجاری، سازمان های قانون گذاری تجارتی و در خیلی از مواقع از شرکت های هم پایه خود این اطلاعات را بدست آورند.
شرکتی که سهم خود را در بازار حفظ می کند سریع تر و بیشتر از رقبا درآمد خواهد داشت.
اکانت شما رایگان است ، در صورت تمایل برای دسترسی به ادامه این محتوا و عضویت در باشگاه مشتریان اکانت خود را ویژه نمایید . برای ارتقا اکانت کلیک کنید
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید