جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]

ورود

5 × پنج =

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 09151120465 (ارتباط مستقیم با شما)
  • email info@dokhanian.ir
perm_identity
سبد خرید 0
  • علاقه مندی ها
  • ارتقا عضویت
  • وضعیت اکانت ویژه
0
بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]
perm_identity ورود و ثبت نام

وبلاگ

بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان بلاگ #مدیریت تغییر و مبانی سازمان اصول سازمان داری اهمیت علوم مختلف در مطالعه رفتار سازمانی

اهمیت علوم مختلف در مطالعه رفتار سازمانی

access_time2020/03/18
perm_identity ارسال شده توسط فریبرز دخانیان
folder_open اصول سازمان داری, انواع سبک مدیریت
visibility 473 بازدید

ترتیبات مشارکت در زمینه رفتار سازمان عبارتند از:

 ۱ . روان‌شناسی .

۲. جامعه‌شناسی

۳. روان‌شناسی اجتماعی .

۴. اقتصاد .

۵. انسان‌شناسی .

۶. علوم سیاسی

روان‌شناسی : روانشناسی شاید اولین تاثیر در زمینه رفتار سازمانی باشد زیرا علم رفتار است . روان‌شناسی تقریبا ً تمام جنبه‌های رفتاری را مطالعه می‌کند .  روان‌شناسی با مطالعه رفتار انسان که به دنبال توضیح و گاهی تغییر رفتار انسان‌ها است ، سر و کار دارد . روانشناسان در ابتدا به پیش‌بینی رفتار افراد با توجه به پویایی عوامل شخصی علاقمند هستند .

در واقع نظریه پردازان ، نظریه پردازان شخصیت ، روانشناسان مشاوره و روانشناسان اولیه ، صنعتی و سازمانی کسانی هستند که با مشارکت یکدیگردر تولید دانش رفتار سازمانی کمک کرده اند.

برخی از زمینه‌های مورد علاقه در رشته‌های روان‌شناسی عبارتند از: روان‌شناسی عمومی ، روانشناسی بالینی ، و روان‌شناسی صنعتی ، روان‌شناسی تربیتی ،هستند.

روان‌شناسی ومشاوره در اصول روان‌شناختی و مدل‌های آن به طور قابل‌توجهی در به دست آوردن دانش عوامل تعیین‌کننده رفتار فردی مثل فرآیند یادگیری ، اثربخشی رهبری ، ارزیابی عملکرد ، ، انتخاب کارمند ، طراحی شغل و استرس کار کمک می‌کند .

جامعه‌شناسی :  کانون اصلی جامعه شناسان , بررسی نظام‌های اجتماعی است که در آن‌ها افراد نقش خود را پر می‌کنند . تمرکز روی پویایی گروه است . آن‌ها بیش‌ترین سهم خود را از مطالعه رفتار گروهی در سازمان‌ها به ویژه سازمان‌های رسمی و پیچیده داشته‌اند . مفاهیم , تئوری‌ها , مدل‌ها و تکنیک‌ها به طور قابل‌توجهی به درک بهتر پویایی‌های گروه , فرهنگ سازمانی ؛ تئوری سازمانی رسمی و ساختار , فن‌آوری شرکت , بروکراسی , ارتباطات , قدرت , درگیری و رفتار درون‌گروهی کمک می‌کنند .

 

روانشناسان در درجه اول به تمرکز بر روی رفتار فردی علاقمند هستند .

مفاهیم کلیدی جامعه‌شناسی عبارتند از; بیشتر جامعه شناسان امروزه با استفاده از یکی از سه جمله , نظم را شناسایی می‌کنند :

جامعه‌شناسی با تعامل انسان در این ارتباط سروکار دارد و این ارتباط عامل موثر تاثیرگذار در میان افراد در محیط‌های اجتماعی است .

جامعه‌شناسی مطالعه رفتار جمع است . دو یا چند فرد با تعامل بیشتر یک الگوی تعدد رفتاری را تشکیل می‌دهند که جامعه‌شناسی یک مطالعه سیستماتیک از سیستم‌های اجتماعی است : یک سیستم اجتماعی یک واحد اجتماعی عملیاتی است که برای خدمت‌رسانی به هدف تشکیل شده‌است . آن شامل دو یا چند نفر از حالت‌های مختلف با نقش‌های مختلف نقش ایفا می‌کند که نقشی در الگویی دارد که توسط یک پایه فیزیکی و فرهنگی حفظ می‌شود . در هنگام تجزیه و تحلیل سازماندهی به عنوان یک نظام اجتماعی ، عناصر زیر وجود دارند : فرد یا افراد موثر ، قوانین ، مقررات کنترل رفتار یا رفتاری که توسط افراد به عنوان افراد موثر با توجه به  ، وضعیت و روابط ، قدرت در انتظارات ؛ عملکرد و روابط  تاثیر می‌گذارند . بنابراین ، سازمان‌ها توسط ازدیدگاه جامعه شناسان متشکل از افراد مختلف با نقش‌های متفاوت ، وضعیت و درجات قدرت هستند . سازمان برای دستیابی به اهداف خاص تلاش می‌کند . برای دستیابی به برخی از اهداف انتزاعی مانند توسعه وفاداری شرکت ، رهبران سازمان به پایه فرهنگی مشترک متوسل می‌شوند . روان‌شناسی اجتماعی به عنوان بررسی علمی بر این اصول مبتنی است که چگونه افکار , احساسات و رفتار افراد متاثر از حضور دیگران هستند , تعریف شده‌است . در کل , جامعه‌شناسی بر این متمرکز است که چگونه گروه‌ها , سازمان‌ها , گروه‌های اجتماعی , و جوامع ه سازماندهی می‌شوند , چطور عمل می‌کنند , چگونه تغییر می‌کنند . واحد تحلیل , گروه است به جای افرادی که گروه را تشکیل می‌دهند .

روان‌شناسی اجتماعی با بسیاری از پدیده‌های مشابه سروکار دارد , اما به دنبال توضیح کل تعامل انسان و شناخت انسان بر فرهنگ بوده و تحت‌تاثیر فرهنگ قرار دارد . واحد تحلیل فردی در گروه است .

در واقع , برخی از اشکال جامعه‌شناسی به روانشناسی اجتماعی وابسته اند . روان شناسان اجتماعی گستره وسیعی از موضوعات از جمله همنوایی , ترغیب , قدرت , نفوذ ,  تبعیض اجتماعی , رفتار جمعی, تغییر اجتماعی , تصمیم‌گیری و غیره را مطالعه می‌کنند . مهم‌ترین مباحث مربوط به حوزه رفتار سازمانی عبارت است از تغییر رفتاری , تغییر نگرش , ارتباط , فرآیند گروهی و تصمیم‌گیری گروهی . روانشناسان اجتماعی سهم قابل‌توجهی دارند . روان شناسان اجتماعی نقش مهمی در سنجش , درک و بهبود نگرش‌ها , الگوهای ارتباطی در چگونگی تامین نیازهای فردی و فرآیندهای تصمیم‌گیری گروهی دارند .

انسان‌شناسی هدف اصلی انسان‌شناسی فهم بهتر رابطه انسان و محیط‌زیست است . سازگاری با محیط , فرهنگ را تشکیل می‌دهد . شیوه‌ای که مردم در آن محیط اطرافشان بخشی از فرهنگ هستند . فرهنگ شامل ایده‌هایی است که توسط گروه‌هایی از افراد و افرادی که این ایده‌ها با هم ارتباط دارند , تقسیم می‌شود. در واقع , فرهنگ یک نظام رفتار آموخته‌شده است . کار آن‌ها در فرهنگ و محیط به ما کمک کرده‌است تا تفاوت‌های ارزش‌های بنیادی , نگرش‌ها و رفتار افراد در کشورهای مختلف و در سازمان‌های مختلف را درک کنیم . بیشتر درک کنونی ما از فرهنگ سازمانی , محیط‌ها و تفاوت‌های بین فرهنگ‌های ملی نتایج کار انسان شناسان یا آن‌هایی است که از روش خود استفاده می‌کنند .

 

جهان آزمایشگاه انسان شناسان است و انسان باید در زیستگاه‌های طبیعی مطالعه شود . درک اهمیت مطالعه انسان در محیط‌های طبیعی در طول زمان , انسان را قادر می‌سازد تا گستره انسان‌شناسی را درک کند . آشنایی با برخی تفاوت‌های فرهنگی کارمندان می‌تواند منجر به عینیت بیشتر مدیریتی و عمق تفسیر رفتار و عملکرد شود . انسان شناسان به مطالعه جنبه‌هایی از محیط‌های سازمانی – ارزش‌های مشابه , نگرش‌های مقایسه‌ای , تحلیل متقابل فرهنگی بین یا بین کارمندان کمک می‌کنند .

نقش علوم سیاسی دانشمندان سیاسی برای درک رفتار در سازمان‌ها قابل‌توجه است . دانشمندان علوم سیاسی رفتار افراد و گروه‌ها را در یک محیط سیاسی مطالعه می‌کنند . آن‌ها به درک پویایی‌های مراکز قدرت , سازماندهی مدیریت تعارض و حل تعارض , تخصیص قدرت و نحوه دستکاری قدرت برای منافع شخصی خود کمک می‌کنند . در یک زمینه تجاری , سازمان‌ها می‌خواهند برتری خود را در حوزه خود به دست آورند و در فعالیت‌های خود شرکت کنند تا بیش‌ترین مزایا را با پیروی از وظایف خاصی مانند تشکیل ائتلاف, عمل سو و سو استفاده کسب کنند . دانش علوم سیاسی می‌تواند در مطالعه رفتار کارکنان , مجریان در خرد و کلان به کار گرفته شود .

اقتصاد اقتصاد در طراحی ساختار سازمانی تا حد زیادی به رفتار سازمانی کمک می‌کند . اقتصاد هزینه مبادله بر سازمان و ساختار آن تاثیر می‌گذارد . اقتصاد هزینه‌های معاملاتی دلالت بر اجزای هزینه‌ای برای مبادله در بازار دارد .

اقتصاد هزینه مبادله تا حدی بررسی می‌کند که ساختار و اندازه سازمان در پاسخ به تلاش برای جلوگیری از شکست بازار از طریق حداقل کردن هزینه‌های تولید و معامله در محدودیت‌های عوامل انسانی و محیطی تغییر می‌کند . هزینه‌های معاملات شامل هزینه‌های معاملات بازار و هماهنگی داخلی است . یک تراکنش زمانی رخ می‌دهد که یک کالای خوب یا خدمتی از طریق ” مانع قابل‌تفکیک فناورانه ” منتقل شود . بنابراین می‌توانیم فرض کنیم که انواع مختلفی از رشته‌ها وجود دارند که شامل رفتار سازمانی هستند . آن‌ها به طور مستقیم و غیر مستقیم بر فعالیت‌های کلی تاثیر می‌گذارند .

درباره فریبرز دخانیان

حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید

نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
جدید تر رابطه مولکول در شیمی با مدیریت بخش اول
قدیمی تر 10 فاکتور مهم در رهبری سازمانی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

4 × پنج =

  • جدید
  • دیدگاه ها
قبلی بعدی
باور داشته باشیم :

مسیر موفقیت هر فرد کاملا انفرادی است ، به شرط استفاده از ابزارهای راهنمای موثر ، همراه شما هستیم .

دسترسی سریع
  • بلاگ
  • پرداخت
  • تماس با ما
  • علاقه مندی ها
  • درباره ما
  • فروشگاه
مجوزها
تمامی حقوق برای سایت دخانیان محفوظ می باشد | سایت ساز
keyboard_arrow_up