اهمیت تعیین اهداف در سازمان

تعیین اهداف در سازمان
استراتژی ها مسیر های اجرایی برای رسیدن به اهداف مصوب شده را مشخص می نمایند در واقع آنها جاده سازان سازمان برای عبور کاروان اهداف می باشند. پس برای اینکه جاده مناسب و کارامدی داشته باشید باید ابتدا مسیر خوانی کرده و سپس از ابزارهای لازم کمک بگیرید . مسیر خوانی کلان در حوزه مدیر عامل و هیئت مدیره است که همان تدوین اهداف استراتژیک می باشد . فراموش نکنید اهدافی را در سازمان مشخص کنید که در عین سخت بودن قابل دستیابی هم باشند. لذا صرف زمان و تفکر تیم برای آن بسیار ضروری است . یکی از این اهداف در سازمانها برنامه ریزی و تدوین اهداف بازاریابی است.
در برنامه ریزی اهداف مراحل زیر راباید طی کنید.
- وضعیت فعلی را دقیقا مشخص و تحلیل کنید.
- مشخص کنید در شرایط فعلی چند درصد اهداف مد نظر را تحقق بخشیدید.
- مواردی را که موفق به انجام نشده اید لیست کرده و دلایل آن را یک به یک عنوان کنید.
- از تجزیه و تحلیل آنها اهداف آتی را با توجه به توان سرمایه گذاری سازمان در تمام سطوح آن مشخص کنید.
- تیم قوی و مناسب برای تحقق اهداف جدید را انتخاب کنید.
- از مدیر تیم و اعضای آن بخواهید برنامه و استراتژی تحقق هدف تعیین شده را طراحی و از آن دفاع کنند.
- برنامه تیم را در جلسات با مشاوران بازگو کنید و در صورت لزوم اصلاحات لازم را انجام دهید.
- بعد از تایید برنامه امکانات لازم را فراهم کنید.
- درمسیر اجرای برنامه در کار تیم دخالت مستقیم نداشته باشید و در قالب سیستم منظم اطلاعاتی عملکرد را رصد نموده و در موارد لازم پیشنهادات را ارائه کنید.
- بودجه لازم برای تحقق اهداف را تامین کنید.
- کنترل زمان و هزینه را داشته باشید ونتیجه گرا باشید.
- در پایان برنامه به ارزیابی نهایی پرداخته و از نتایج حاصله اهداف آتی را مصوب کنید.
- فراموش نکنید انگیزه تیم برای انجام برنامه ها بسیار مهم و ضروری است پس نقش راهنما داشته باشید و بر اساس مدل ارزیابی عملکرد سیستم تقدیر منظمی از تیم اجرایی بعمل بیاورید.
این مسیرها یک فرایند است یعنی باید با نگاه سیستمی بازخوردی عمل کنید.
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید