استراتژی های قیمت گذاری

استراتژیهای قیمتگذاری
اصولاً مدیر بنگاه یا هر شخص حقیقی یا حقوقی که قصد دارد کالاها یا خدماتاش را در بازار عرضه کند، در پی افزایش سود است. استفاده بهجا از سیاست قیمتگذاری مناسب یکی از روشهای بیشینه کردن سود میباشد. برای قیمتگذاری کالا یا خدمات روشهای مختلفی وجود دارد. در این مقاله بعضی از مهمترین آنها را معرفی میکنیم.
قیمتگذاری برتر (Premium Pricing):
این مدل قیمتگذاری در جایی مناسب است که مزیت اقتصادی قابل توجهی برای محصول ما وجود دارد. به عبارت دیگر محصول ما مشتری خاص دارد: مشتریای که به خاطر برتری محصول ما حاضر نیست نیاز خود را از طریق رقیب تجاری ما برطرف کند. همین منحصر به فرد بودن باعث میشود که ما بتوانیم از قیمتهای بالا برای عرضهی محصول استفاده کنیم. قیمتگذاری برتر سیاستی است که میتوان برای محصولات برتر قیمتهای بالایی را مطرح کرد. از این روش معمولاً برای قیمتگذاری کالاها یا خدمات لوکس استفاده میشود.
به نظر شما آیا در حالت "بازار انحصاری" هم میتوان از "قیمتگذاری برتر" استفاده کرد؟
قیمتگذاری نفوذی (Penetration Pricing):
در این روش قیمتگذاری، ابتدا قیمت محصول به طور غیر واقعی پایین تعیین میشود تا سهم بیشتری از بازار جذب شود. بعد از جذب سهم قابل قبولی از بازار، کمکم بر قیمت محصول افزوده میشود.
قیمتگذاری مقتصدانه (Economy Pricing):
از این سیاست قیمتگذاری زمانی استفاده میشود که عرضهکننده، افراد با درآمد پایین را بازار هدف خود قرار داده است. در این حالت محصول ارزان با کیفیت پایین ارائه میشود. کالاهای وارداتی چینی در کشور ما اغلب از این نوع قیمتگذاری پیروی میکنند.
سرشیرگیری قیمتی (Price Skimming):
از این استراتژی زمانی استفاده میشود که برای محصول ما مزیت رقابتی زیادی وجود دارد که البته این مزیت چندان نمیتواند پایدار باشد. در این استراتژی، قیمت بالایی برای محصول در نظر گرفته میشود. در ابتدا، به خاطر مزبت رقابتی چشمگیر محصول ما، تقریباً تمامی سهم بازار در اختیار ماست. به این ترتیب، با توجه به سود اقتصادی قابل توجهی که برای عرضهی این محصول در بازار بهوجود آمده است، رقبا تحریک میشوند که محصول مشابهی را به بازار عرضه کنند. با ورود رقبا به بازار و افزایش عرضهی محصول، سهمی از بازار که در اختیار ماست کاهش مییابد و بازار ما را مجبور به کاهش قیمت میکند. تولیدکنندگان ساعت دیجیتالی در دههی ۱۹۷۰ از این سیاست برای قیمتگذاری کالایشان استفاده کردند. معادل "سرشیرگیری قیمتی" برای ترکیب انگلیسی Price Skimming ترجمهی پیشنهادی همین پایگاه میباشد و در جای دیگری به کار نرفته است.
اکانت شما رایگان است ، در صورت تمایل برای دسترسی به ادامه این محتوا و عضویت در باشگاه مشتریان اکانت خود را ویژه نمایید . برای ارتقا اکانت کلیک کنید
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید