استراتژی های اصلی در بازاریابی و تصمیم گیری

استراتژیهای اصلی :
استراتژی ثبات :
این استراتژی برای شرکتها و بنگاههائی مناسب است که در آنها عملکرد موجود مناسب بوده و در مسیر درستی پیش میرود و دلیل خاصی برای تغییرات عمده وجود ندارد . شرایط محیطی نیز نسبتا“ ثابت و یا تغییرات بسیار شدیدی وجود ندارد .
استراتژی توسعه :
استراتژی توسعه برای افزایش ، دگرگونی و گسترش فعالیت ها و عملکرد های سازمان است و باید متناسب با امکانات داخلی و فرصتهای خارج از سازمان یا محیطی صورت پذیرد .
استراتژیهای توسعه محصول ، توسعه بازار و توسعه محصول/ بازار از انواع استراتژی های توسعه هستند وبرای شرکتهائی مناسب میباشند که دارای امکانات ، انگیزش و آمادگی برای رشد و پیشرفت هستند .
استراتژی کاهش :
همانگونه که از عنوان آن مشخص میگردد ، این استراتژی برای کاستن فعالیت های زیان ده و نا مناسب سازمانهاست . استراتژی های کاهش ممکن است بصورت کاهش نیروی انسانی ، خطوط محصول و تولید ، بازارها و عملکرد باشد . این نوع استراتژی در شرایط بحران ، رکود و کسادی بیشتر کار ساز است .
استراتژی ترکیبی :
با دگرگونی های محیطی و فرصتها و تهدیدهای آن ، سازمانهای بزرگ تلاش میکنند تا با استفاده از انواع استراتژی های ترکیبی بهترین مسیر پیشرفت را انتخاب کرده و در آن مسیر بدرستی حرکت کنند . این نوع استراتژی در شرایط گوناگون ممکن است بکار گرفته شود .
استراتژی انفعالی :
-جهت گیری پس از وقوع یک حادثه یا پدیده است
-توجه به تغییرات از روی ناچاری است
-تسلیم پذیری در برابر اتفاقات و شرایط محیطی وجود دارد
استراتژی تدافعی :
-تأکید بر حفظ وضع موجود و موقُعیت در بازار وجود دارد
-علاقه ای برای توسعه وجود ندارد
فقط بعضی از تغییرات جزئی قابل قبول است
-برای مشارکت با عرضه کنندگان مواد اولیه برای دفاع موقعیت تمایل وجود دارد
– کاهش هزینه تولید و قیمت فروش مورد توجه است
استراتژی تهاجمی
-جستجو برای فرصتهای تازه ونوآوریها وجود دارد
-علاقه به توسعه چشمگیر است
-پذیرش ریسک و مخاطرات وجود دارد
-از ابزارهای محدود کننده و کنترلی گریزان است
-با کاهش هزینه ها مخالفت می ورزد
استراتژیهای حسابگرانه
- برخورد با محیط محتاطانه است
- تلاش میشود تا تعادل بین امکانات سازمان و تغییرات محیط بوجود آید
- به تحقیقات کاربردی توجه می شود
- از تجربیات و اشتباهات خود و رقبا استفاده میشود
- هزینه بجا و بموقع را ضروری میداند
استراتژی های وضّعیتی
- رهبران بازار
- چالشگران
- پیروان
- لانه سازان
مزیت رقابتی به وضعّیت صنعت وابسته است.
راه كارهای تحول
- آگاهي ،شناخت و درك واقعيت ها ،چالشها ، پديده ها و چشم اندازها:
- نياز شناسي
- محيط شناسي
- مفاهيم و معاني تازه
- ابزار ها و ملزومات
- مديريت (طرز فكر ،انگيزه ،رفتار و روش)
ممیزی بازاريابي
-
- مميزی فرهنگ و گرايشات بنگاه
- مميزی استراتژی آميخته بازاريابی
- مميزی ساختار و تشكيلات ،استراتژی بازاريابی ،سيستم اطلاعات بازاريابی ، مهارتها و سبكهای مديريت بازاريابی و فروش .
- الگو شناسی
- استفاده از نتايج مميزی بازاريابی
- مشخص كردن الگوها
- تعيين تيم الگو شناس
- مطالعات الگوشناسي
- الگو سازی(تقليد ،اصلاح ،نوآفرينی)
- تحول و دگرگونی:
الف :آگاهی از علل و عوامل و مبانی تحول
- تحول ناشی از خستگی، درماندگی، سرخوردگی و ضعف و رخوت
- تحول ناشی از تشنگی، دارندگی، سازندگی و قوت و قدرت
- تحول ناشی از استعدادها ،تخيلات ،تصورات و خلاقيت ها
- تحول ناشی از شرايط اضطراری، اتفاقات و حوادث و شرايط ويژه
- تحول ناشی از تركيبي از عوامل مختلف
ب: بستر سازی تحول
- آموزش
- ترويج و تبليغ
- آماده سازی امكانات و شرايط تحول
ج:مراحل تحول
- ذوب كردن
- شكل دادن
- انجماد
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید