آشنایی با مدیریت جامع کیفیت

مدیریت کیفیت جامع روشی است که به کمک آن کارمندان و مدیران میتوانند وارد یک فرایند پیوستهی پیشرفت در تولید محصولات و سرویسهایشان شوند. این روش آمیزهای از ابزار کیفیت و مدیریت است که هدف آن توسعهی کسب و کار و کاهش ضرری است که در نتیجهی کارهای بیفایده به شرکت تحمیل میشوند. مدیریت کیفیت جامع شیوهی مدیریتی است که فلسفهی آن جمع کردن همه فعالیتهای سازمانی (بازاریابی، مالی، طراحی، مدیریت، تولید، مشتریان، خدمات و…) است تا بتواند بر روی برآورده کردن نیاز مشتریان و رسیدن به اهداف سازمان تمرکز داشته باشد.
مدیریت کیفیت جامع به یک سازمان همچون مجموعهای از فرایندها نگاه میکند. این رویکرد تاکید دارد که سازمانها باید به طور پیوسته و از طریق به اشتراک گذاشتن دانش و تجربهی کارکنانشان، فرایندها را بهبود ببخشند.
به بیان ساده، هدف مدیریت کیفیت جامع این است: «همیشه، اول کار درست را انجام بدهید».
مدیریت کیفیت جامع بسیار متنوع است و به راحتی با شرایط مختلف تطبیق پیدا میکند. با وجود اینکه این روش در اصل برای ادارهی کارخانهها به کار رفته و برای سالهای زیادی تنها در همان حوزه استفاده میشد، امروزه به یک ابزار عمومی برای مدیریت تبدیل شده است به طوری که حتی در خدمات و بخشهای عمومی نیز قابل استفاده است. در این روش مدیریتی، هر بخش با توجه به نیازهای خود، مدل مناسبش را توسعه میدهد. مدیریت کیفیت جامع شالودهای است برای فعالیتهایی نظیر:
- تعهدات مدیران ارشد و همهی کارمندان
- برآورده کردن نیازهای مشتریان
- کاهش زمان چرخهی توسعه
- تولید به اندازه و سر وقت
- بهبود تیمها
- کاهش هزینههای تولید و خدمات
- ایجاد سازوکارهایی برای سرعت بخشیدن به پیشرفت
تعهد مدیریت
- برنامهریزی کردن (محرک، مستقیم)
- عمل کردن (گسترش دادن، حمایت کردن، مشارکت کردن)
- چک کردن (بازبینی کردن)
- تحلیل گر بودن (تشخیص دادن، ارتباط برقرار کردن)
آموزش دادن
- مطرح کردن پیشنهادات
- سنجیدن و تشخیص دادن
- تیمهای برتری
مدیریت کیفیت جامع توجه بسیار زیادی بر توسعهی پایدار در همهی کارها دارد. این رویکرد شامل برنامهریزیهای استراتژیک و تصمیمگیری در بالاترین سطوح، تا جزئیات اجرایی کارها در پایینترین سطح میشود. چنین نگاهی از این باور نشأت میگیرد که اشتباهات قابل پیشگیری هستند و میتوان جلوی نواقص را گرفت و این کار میتواند منجر به توسعهی پایدار در همهی جنبههای کار شامل ظرفیتها، افراد، فرایندها، تکنولوژی و توانایی ماشینها شود.
مدیریت منابع برای ایجاد تغییر اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که در مدیریت کیفیت جامع همیشه به مشاورهی بیرونی نیاز است. مشاوران را بر اساس تجربهی پیشين آنها در حوزهی کاری مرتبط با خودتان و با توجه به تعهد آنها برای تطبیق دادن فرایندها با شرایط سازمانتان انتخاب کنید. مشاوره برای آموزش کارمندان داخلی شرکت و تیم طراحی مدیریت کیفیت جامع از این جهت بسیار ارزشمند است که کارمندان (مدیران و دیگر کارکنان) با درگیری فعالانه در تیم به کارگیری مدیریت کیفیت جامع میتوانند پس از پایان آموزشهای لازم برای تغییر مدیریت، دیگر کارمندان را نیز به این سمت پیش ببرند. یک رابطهی همکاری دوطرفه باید با مشاوران تعریف شود، وظایف به شکلی کاملا روشن باید تعیین شوند و فعالیتهای مشخصی برای هر بخش در نظر گرفته شود.
کیفیت نتیجهی تمام فعالیتهایی است که درون یک سازمان اتفاق میافتد و همهی عملیاتها و همهی کارمندان باید در این فرایند توسعه مشارکت داشته باشند
درباره فریبرز دخانیان
حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید
نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
دیدگاهتان را بنویسید