جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]

ورود

دو + پانزده =

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 09151120465 (ارتباط مستقیم با شما)
  • email info@dokhanian.ir
perm_identity
سبد خرید 0
  • علاقه مندی ها
  • ارتقا عضویت
  • وضعیت اکانت ویژه
0
بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان
  • خانه
  • آکادمی
    • #اصول و فنون مذاکره
      • انواع مذاکره
      • ویژگی های مذاکره
      • نحوه پیروزی در مذاکره
      • طبقه بندی مذاکرات
      • دلایل شکست مذاکرات
    • #بازاریابی و فروش
      • بازرگانی خارجی
      • انواع بازارها
      • مفاهیم بازاریابی
      • مدل های کاربردی
      • محاسبه سهم بازار
      • روش های قیمت گذاری
      • رابطه برند با استمرار سودآوری
      • استراتژی های بازاریابی
    • #تحقیقات بازاریابی
      • قبل از سرمایه گذاری
      • در حین سرمایه گذاری
      • بعد از ایجاد سهم بازار و برند سازی
    • #روش های تصمیم گیری
      • انواع تصمیمات در سازمان
      • روش های تصمیم گیری
      • فرآیند تصمیم گیری
      • مدل شبکه موثر برنامه ای در تصمیم گیری
    • #سیستم اطلاعات مدیریت(MIS)
      • تعریف و اهداف MIS
      • روان سازی تصمیم گیری سازمان
      • سازمان های هوشمند
      • مدیریت وقت و سود آوری
    • #مدیریت استراتژیک
      • انواع استراتژی ها
      • مدل های استراتژی BSC و SWOT
      • کاربرد استراتژی ها در تصمیم گیری
      • شناخت مفاهیم هرم اهداف سازمان
      • تجزیه و تحلیل Gap Analize
    • #مدیریت تغییر و مبانی سازمان
      • ابزارهای اصلی در تغییر سازمانی
      • اصول سازمان داری
        • دستورالعمل ها و آیین نامه ها
        • شرح شغل
        • شرح وظایف سازمان
        • قراردادها
      • انواع چارت های سازمان موثر
      • انواع سبک مدیریت
      • روش های ایجاد تغییر در سازمان
      • فواید تغییر در سازمان
      • فواید تفکر در سازمان
      • مدل برنامه ریزی در سازمان
    • #اصول مشتری مداری
      • تعریف مشتری
      • طبقه بندی مشتریان
      • محاسبه ارزش مشتریان
      • سنجش رضایت مشتری
      • تفاوت crm با بانک اطلاعاتی
      • باشگاه مشتریان اثر بخش
      • انتظارات مشتریان
  • دوره ها
    • دوره حضوری
    • دوره آنلاین
  • مولتی مدیا
    • #پادکست
    • #ویدئوها
  • کتاب
  • فروشگاه
  • زبان تخصصی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • [دانشجویان]
perm_identity ورود و ثبت نام

وبلاگ

بازاریابی،استراتژی،تصمیم گیری|دخانیان بلاگ #مدیریت تغییر و مبانی سازمان اصول سازمان داری دستورالعمل ها و آیین نامه ها آشنایی با قانون تجارت (بخش دوم)

آشنایی با قانون تجارت (بخش دوم)

access_time2019/04/03
perm_identity ارسال شده توسط فریبرز دخانیان
folder_open اصول سازمان داری, دستورالعمل ها و آیین نامه ها
visibility 766 بازدید

برداشت شركاء :

معمولاًشركتنامه ها،برداشت وجوه نقد يا داراييهاي ديگر را از واحد تجاري مجاز مي دانند. برداشت از يك شركت تضامني دقيقاً همانند برداشت از يك واحد تك مالكي ثبت ميشود.

وام شركاء :

مبلغي به عنوان وام از طرف شريك به شركت واگذار مي شود در حساب جداگانه اي به نام((حساب وام)) همان شريك ثبت ميشود. اين    

حساب يكي از حسابهاي پرداختني شركت مي باشد.بهرهاي كه به وام  تعلق مي گيرد،در حساب وام شريك ثبت نميشود بلكه درحساب جداگانه ويا به حساب جاري آن شريك منظورمي گردد. وام دريافتني توسط هرشريك،در بدهكار حساب وام آن شريك ثبت مي شود.                   

در اين صورت مانده بدهكار حساب وام،مانند مانده بدهكار حساب ساير حساب بدهكاران در ترازنامه منعكس مي گردد.                          

تقسيم سود و زيان در شركتهاي تضامني:

طبق ماده ۱۱۲ق.ت،در صورتي  كه هيچ گونه توافقي در رابطه با  پرداخت حقوق و تقسيم سود،صورت نگرفته باشد و در شركتنامه نيزسبت خاصي مقرر نشده باشد،شركاء به نسبت سهم الشركه ( سرمايه) خود،از سود و زيان شركت منتقع شده و زيان را هم پس از انحلال شركت،به همين نسبت تحمل خواهند كرد. 

 به هر حال هدف از ارايه مباني مختلف تقسيم سود بشرح زير،كوششي در جهت تقسيم منصفانه سودوزيان شركت ميباشد:                      

 ۱- به نسبت ثابت                                                            

۲-به نسبت سرمايه شركاء                                                 

۳- تخصيص حقوق (پاداش)و تقسيم باقيماندهبه نسبت ثابت            

۴- تخصيص بهره سرمايه و تقسيم باقيمانده سود به نسبت ثابت       

۵- تقسيم سود براساس مباني مختلف                                     

 

       تقسيم سودوزيان به نسبت ثابت:

     دراين روش سودوزيان حاصل از فعاليت واحد تجاري به نسبت ثابت بين شركاءتقسيم ميشود واين نسبت ممكن است مساوي يا مختلف باشد

تعيين نسبت تقسيم سود با توافق و رضايت شركاء انجام ميشود. 

 ورود شريك جديد  :

   ورود شريك جديد نياز به موافقت كليه شركا شركت تضامني دارد. ازنقطه نظر حسابداري شركت تضامني به فعاليت خود ادامه داده و فقط 

تغييرتي كه در ساختار مالكيت شركت ايجاد ميشود در دفاتر منعكس  ميگردد. حقوق و مالكيت شريك جديد به دو طريق صورت ميگيرد.   

۱- از طريق خريد تمام يا قسمتي از حقوق شريك (شركا) قديم        

۲- از طريق سرمايه گذاري مستقيم                                       

در حالي كه شريك جديد كليه حقوق وسهم الشركه شريك (شركا) قديم را خريداري مي نمايد هيچ گونه تغييري در دارايي و بدهي شركت  

ايجاد نميشود. اما اگر شريك جديد از طريق سرمايه گذاري مستقيم در اين حالت داراييهاي شركت حداقل معادل مبلغ سرمايه گذاري شريك  

جديد،افزايش مي يابد.

الف:ورود شريك جديد از طريق خريد تمام يا قسمتي از شركاءقديم 

 ب:ورود شريك جديد از طريق سرمايه گذاري  در شركت 

                                                

در شرايطي كه شركت به سرمايه بيشتري نياز داشته باشد،ممكن است با توافق شركاءشريك جديدي از طريق سرمايه گذاري مستقيم در      

شركت پذيرفته مي شود. در اين شرايط دو حالت متصور مي باشد.   

اول اينكه ممكن است به هنگام ورود شريك جديد،داراييها و بدهيهاي شركت مورد ارزيابي قرار نگيرد.

دوم اينكه داراييها و بدهيهاي شركت به هنگام ورود شريك جديد،مورد تجديد ارزيابي قرار گيرند.           

۱:ورودشريك جديد بدون تجديد ارزيابي  داراييها و بدهيها:

هرگاه شريك جديد با سرمايه گذاري مستقيم به شركت پذيرفته مي شود و داراييهاو بدهيها شركت نيز مورد تجديد ارزيابي قرار نگيرد ملاك  همه محاسبات،سرمايه(سهم الشركه)شركاءمي باشد. در اين صورت  

شريك جديد تحت يكي از شرايط زير وارد شركت مي شود:           

۱- اختصاص پاداش به شركاء قديم                                        

۲- اختصاص سرقفلي به شركاءقديم                                       

۳- اختصاص پاداش به شريك جديد                                        

۴- عدم اختصاص پاداش به طرفين (سرمايه گذاري به ارزش دفتري)

۲- اختصاص پاداش به شركاء قديم:

در مواردي كه شركت تضامني از وضع مالي مطلوب و روند سودآوري مناسبي برخوردار باشد،شركاي قديم براي ورود شريك جديد،  

مبلغي بيشتر از آنچه به بستانكار حساب سرمايه وي منظور خواهد شد،

مطالبه مي نمايد.اين امر به منزله اختصاص پاداش به شركاي قديم بوده و مبلغ اضافي به نسبت تقسيم سودوزيان(مقرر در شركتنامه)،به      

بستانكار حساب سرمايه شركاي قديم منتقل          مي گردد.

 ۳- اختصاص سرقفلي به شركاي قديم :

     سرقفلي عامل بهره ه ارزش فعلي به اقساط مساوي  يا مجموعه عواملي ست كه باعث ميشود سهم الشركه بيش از روش دفتري ارزيابي شود.

در اين حالت مانند روش قبل شريك جديد به دليل عواملي مانند موقعيت جغرافيايي شركت يا مشهور معروف بودن واحد تجاري و يا فعاليت   

مناسب شركت تضامني مبلغ بيشتري نسبت به سهم الشركه خود براي  شريك شدن در شركت پرداخت كرد در اين صورت در واقع شركت 

تضامني داراي سرقفلي خواهد بودجه هاي نقدي. دراين حال سرقفلي شركت تضامني برابر است با مبلغ مازادي كه شريك جديد نسبت به ارزش واقعي داراييها پرداخت ميكنند بايد دانست حساب سرقفلي در  ترازنامه در بخش داراييهاي نامشهود گزارش ميشود.                   

نكته:اگرمبلغ پرداختي سرمايه شريكي كه وارد شركت ميشودكمتر از سهم خالص دارايي شركت باشد،سرقفلي به شريك وارد شده تعلق  ميگيرد واگر مبلغ پرداختي سرمايه شريكي كه وارد شركت ميشود بيش از سهم خالص دارايي شركت باشد،سرقفلي به شركاءقبلي تعلق ميگيرد.

 

            

 

                   

 

درباره فریبرز دخانیان

حرفه ای فکر کنید ، حرفه ای تیم سازی کنید ، حرفه ای کسب سود کنید

نوشته های بیشتر از فریبرز دخانیان
جدید تر اشنایی با قانون تجارت - بخش اول
قدیمی تر آشنایی با قانون تجارت (بخش سوم)

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

19 + هفت =

  • جدید
  • دیدگاه ها
قبلی بعدی
باور داشته باشیم :

مسیر موفقیت هر فرد کاملا انفرادی است ، به شرط استفاده از ابزارهای راهنمای موثر ، همراه شما هستیم .

دسترسی سریع
  • بلاگ
  • پرداخت
  • تماس با ما
  • علاقه مندی ها
  • درباره ما
  • فروشگاه
مجوزها
تمامی حقوق برای سایت دخانیان محفوظ می باشد | سایت ساز
keyboard_arrow_up